torsdag 20 september 2018

Tänk på kvartalseffekten och slipp dubbelbeskattning

Tänk på att investeringssparkonton beskattas baserat på ett genomsnitt av hyr mycket kapital du har på kontot varje kvartal samt dina insättningar. Det innebär att du kan dubbelbeskattas i onödan om du för över kapital till ditt investeringssparkonto alltför nära nästa kvartal. Exakt hur du räknar ut skatten kan du t.ex. läsa hos Avanza (länk).

Om du sätter in allt kapital du kan undvara från din lön redan den 25 september innebär det dock att du kommer att dubbelbeskattas för bägge kvartalen.

Du kan lätt räkna fram hur mycket mer det kostar dig genom att dela din insättning med fyra och beräkna skatt utifrån det insatta beloppet.

Säg till exempel för enkelhets skull att du för över 10 000 kronor.

Dela detta med fyra och du får 2 500 kronor som kvartalunderlag baserat på extrainsättningen.

Just beräknas skatten utifrån statslåneräntan 0,49% + 1%.

Det skulle ge en schablonintäkt på 37 kronor och 25 öre.

Denna schablonintäkt beskattas med 30% vilket ger 11 kronor och 17,5 öre.

Du sparar alltså drygt en guldtia för varje tiotusen kronor som du väntar med att föra över till nästkommande kvartal.

Om du inte tror att aktien kommer vara dyrare den 1 oktober finns det alltså skäl att avvakta.

Själv håller jag fingrarna i styr nu. Om det inte rör sig om aktier som handlas till premie kan jag lika gärna vänta tills vi inträder i årets sista kvartal beskattningsmässigt. Eventuell kursuppgång går antagligen jämt ut mot skatteeffekten. I exemplet ovan skulle du dessutom få någon enstaka krona medan du väntar om du har pengarna på korträntekontot istället.

Jag har inget emot att betala skatt för mitt kapital men att betala två gånger känns onekligen onödigt.

5 kommentarer:

  1. Smart! Har faktiskt inte tänkt på detta. Tack för upplysningen. :)

    SvaraRadera
  2. Jag har sedan en lång tid tillbaka ändrat automatiska överföringen till barnens portfölj från 27 till 1:a varje månad.
    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv för jag över pengarna till korträntekontot den 25:e för ett par räntekronor men köper bara före den 1:a om det är premievärdering. Rör sig aktien horisontellt eller nedåt väntar jag hellre.

      Radera
    2. Så gör jag med sparande, men barnens vill jag ska sköta sig själv

      Radera