fredag 14 september 2018

Hemfosa delas upp i två bolag

Hemfosa informerade igår om ännu ett steg mot den förväntade uppdelningen i två aktier. Dotterbolaget Nyfosa kommer delas ut till aktieägarna och blir då en separat aktie.

Matematiken är för en gångs skull befriande enkel. För varje Hemfosaaktie berättigas aktieägaren till utdelning av en aktie i dotterbolaget Nyfosa.

Den som äger preferensaktier i Hemfosa har dock inte rätt till aktier i Nyfosa. Detta belyser en av nackdelarna med preferensaktier och är ett skäl till att jag konsekvent har köpt stamaktier i Hemfosa.

Styrelsen har bemyndigats att fastställa avstämningsdagen för rätt till utdelning av Nyfosaaktier. Denna förväntas infalla i november.

Jag gillar att Hemfosa delar upp sin verksamhet i två separata aktiebolag. Jag är främst ute efter fastighetsförvaltning och uthyrning till samhällsverksamheter. Detta är den del som kommer finnas kvar i Hemfosas ordinarie aktier. Nyfosa kommer däremot vara en offensivare, opportunistsik och transaktionsintensiv fastighetsaktie med friare strategi. VD Engwall har skämtsamt kallat företaget för Busfosa. Tillväxtmöjligheterna är sannolikt större i Nyfosa men därmed också risken.

Min strategi är som bekant defensivt och långsiktigt ägande av utdelningsaktier. Därför kommer jag att behålla samtliga Hemfosaaktier. Jag är också sugen på att sälja Nyfosaaktierna och växla in dem i ytterligare Hemfosaaktier. Exakt hur jag gör behöver jag räkna på och då blir det avgörande att se hur Nyfosa värderas. Hemfosa är förhållandevis dyr nu varför det inte är särskilt lockande att köpa en så stor post. Frågan blir vartåt trenden barkar i Nyfosa när aktien noteras. Skulle den vara stigande kanske jag avvaktar men annars tar växlar jag nog över ganska snabbt. Det är dock bedrägligt och svårt att räkna på utdelning när aktier delas upp. Det är ett skäl till att jag fortfarande avvaktar att köpa i både SCA och Essity. Två kanonaktier där jag inte helt har grepp om hur jag ska värdera dem och spontant tycker att de är något dyra just nu. Får anledning att återkomma till Hemfosa senare i år.

2 kommentarer:

  1. Kommer Nyfosa betala preferensutdelningar också eller är det bara Hemfosa? Är det bara Hemfosa kommer deras kapitalkostnad stiga (relativt). Det kanske kommer påverka priset på preffen också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga! Det vet jag inte men preferensaktier är att se som en slags lånelösning så kanske reglerar man det på något sätt i samband med utdelningen av Nyfosaaktier? Nu spekulerar jag bara men kan tänka mig att man inför värderingen av Nyfosaaktierna sätter av kapital från Nyfosaandelen och skriver över på Hemfosa för att kunna betala tillbaka lånet till preferensaktieägarna i form av utdelningar/återköp.

      Radera