söndag 30 september 2018

Månadssammanfattning september

Aktieportföljen passerade första miljonen under september!

Det har också varit en fin utdelningsmånad där jag inkasserade 3 437 kronor vilket är 233% mer än september förra året. Det blir med stor sannolik också årets fjärde bästa utdelningsmånad efter de tre traditionellt starka vårmånaderna.


Den bidragande orsaken till att aktieportföljen passerade första miljonen är förstås den starka uppgången i Minesto. Jag skrev om detta senast igår så läs mina tidigare inlägg om du är nyfiken.

Clas Ohlson som inledningsvis var ett av fem kärninnehav står ensam för exakt 2 000 kronor. Jag har idag en lägre portföljandel i aktien men siktar ändå på att återinvestera utdelningen för att bibehålla en någorlunda stor portföljandel. Det rör sig snart bara om 2 procent av portföljen och det ser jag som en fullt rimlig risk med tanke på att jag har en god yield on cost på 6,1 procent i aktien.

Att jag bara snuddade vid 600 kronor för Castellums halvårsutdelning understryker att jag har utrymme att öka i den aktien. Där är min portföljandel 3,5 procent och jag tycker just nu att aktien är lite högt värderad men det är helt klart något jag bör öka i kommande halvåret.

Min ökning i månadsutdelarna har däremot gett tydligt utslag under september månad. De garanterar nu ensamma att jag får minst 400 kronor efter källskatt varje månad. Både Boston Pizza och TransAlta Renewables handlas på rätt låga nivåer just nu varför jag har passat på att öka långsiktig. En god likviditet är viktigt under portföljens första fem år. Därefter kommer jag nog inte öka så mycket mer i månadsutdelarna till förmån för aktier med lägre risk.

Som vanligt är utdelningen från Brookfield RES något eftersläpande. Jag har räknat ut ett försiktigt estimat. Eventuellt korrigerar jag inlägget när faktiska resultatet dyker upp.


Sparkvoten blev så hög att jag inte ens vill redovisa den. 😳

Jag antog Frihetsgudinnan Sparas snålmånadsutmaning och lyckades klara mina löpande utgifter (efter bostad och transporter) på under tusenlappen. Det hade precis fått plats en kiwi för att nå tusen kronor jämt i utgifter. Då har jag ändå haft lite fler jobbluncher än jag brukar och det svåraste var kanske att säga nej till någon extra jobblunch men å andra sidan har det varit väldigt mycket att göra med långa arbetsdagar. Mina matinköp har som ni förstår därför varit nere i Sparo-klass under 750 kronor. På marginalen har jag minskat kostnaderna genom att äta mer gröt, soppa och egenbakat bröd än jag brukar. Sedan är jag lite dopad eftersom jag köpte in mat i augusti från Sverige och tog med. Kommer hur som helst sikta på en ny snålmånad i oktober för att bygga en buffert inför julledigheten. Målet är att klara tusenlappen nu också vilket vore rimligt om jag tar någon utelunch mindre.

Min sharpekvot landade väl över ett och till sist på 1,23. Detta beror i mångt och mycket på starka kursrörelser i H&M och Minesto i positiv riktning. Som mest var jag uppe på 1,76.

Min standardsavvikelse har av samma skäl skjutit i höjden och är nu 10,95%. Det är högre än jag vill ha men är det av positiva skäl kan jag leva med det.

Jag har försökt spara lite likvider under kvartalets sista månader för att undvika dubbelbeskattas för bägge kvartalen. Därför kommer det bli en del köpordrar kommande vecka. Axfood har jag redan bestämt mig för att öka ordentligt i. Funderar också på att öka långsiktigt i Kinnevik som är ett rätt litet innehav. Jag gillar dock inte att Zalando utgör en så extremt stor del av deras innehav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar