lördag 8 september 2018

Efterlängtad nyhet att Avanza möjliggör byte av courtageklass

Avanza har nu uppdaterat sitt handelssystem så att det går att ändra courtageklass på daglig basis. Du före aktiehandeln varje dag bestämma vilken courtageklass du vill handla i och byta redan nästa dag. Du kan dock inte byta under samma handelsdag om du redan har börjat handla i en viss courtageklass. Jag tycker att det här är kanon och hör till dem som har efterfrågat det länge!

Om du till exempel handlar aktier för 20 000 kronor med courtageklass small istället för vanliga mini får du tio punkters lägre kostnad. Det skulle innebära att du spar en tjugolapp. Brytgränsen går som Avanza skriver vid 15 600 kronor.

Det är än så länge mycket sällan som jag köper aktier över brytgränsen. Ofta bryter jag dessutom upp dem på flera köp. Men något jag har lärt mig under de här två åren är att det ibland kan vara bra att gå in ordentligt i en aktie. Typexemplet är när det är en aktie man har haft på bevakning som plötsligt handlas på nivåer som man tycker är rimliga. I mitt fall har Holmen, J&J, Kopparbergs, Scandic och SWECO alla varit sådana exempel. Det har varit aktier som jag har drömt om att ta in men som länge var löjligt högt värderade. När de plötsligt värderades på mer rimliga nivåer tvekade jag inte att plocka in dem i portföljen. Det var dock bara i J&J och Kopparbers fall som jag med en gång gjorde mycket stora köp. I framtiden kan det här alltså vara läget då man ska ändra courtageklass. Det är ofta bra att ändra courtageklass om man planerar att helt sälja ett aktieinnehav. Har man en mindre portfölj är det ganska få tillfällen där det lönar sig. Min portfölj närmar sig nu första miljonen och då är det rimligt att byta courtageklass så snart man gör affärer omkring två procent av portföljen eller mer.

Det långsiktiga målet är för egen del dock att bli Private Banking-kund eftersom man då får samma räntesats som i courtageklass small men utan det höga lägstacourtaget. Dit är det en bit kvar men det vore möjligt inom 3-5 år om jag samlar mitt sparande och inte blåser min "kontantinsats" till dess.

Något att tänka på är att det kan vara svårt i mindre likvida aktier att köpa såpass stora aktieposter vid ett och samma avslut. Man bör därför innan man lägger sin order se på orderstatus att det finns ett tillräckligt stort utbud eller efterfrågan beroende på om man köper eller säljer.

Något annat att tänka på är att om du har stående order med lägre belopp kan dessa riskera att gå igenom med en högre courtageklass vilket kan bli onödigt dyrt. Om du tillfälligt byter till en högre courtageklass kan det alltså vara klokt att tillfälligt ta bort stående order och lägga till dem igen när du byter tillbaka.

Jag är inte först med att skriva om det här och vill ge cred till bloggrannen Frihetsmaskinen (länk) som jag tror var först ut med den här goda nyheten. Gillar hans blogg så följ honom gärna om ni inte redan gör det! Som Frihetsmaskinen skriver är arbitrageswappar när man växlar mellan två aktier ett utmärkt tillfälle att byta courtageklass där det ofta finns pengar att tjäna i dubbel bemärkelse.

Jag vill ändå skriva om det här också för att sprida vidare informationen bland Avanzakunder i bloggsfären. Det är en mycket efterlängtad uppdatering som Avanza ska ha rejält med cred för. För att förtydliga så är det här inlägget inte sponsrat utan jag skriver bara för att jag är nöjd med att Avanza tar till sig av konstruktiv kritik från oss kunder och anpassar sin tjänst därefter.

8 kommentarer:

  1. Nordea 0,06% utan krångel med courtageklasser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tveksam till Nordea av en rad skäl (historisk syn på och service till småsparare, företagskultur, flytt, historiska skandaler osv) och litar inte på att de kommer bibehålla så lågt courtage på sikt. Är nog främst ett sätt att pressa Avanza/Nordnet med insikten att Nordea ändå hade relativt få småspararkunder inom aktiehandel. Jag är nöjd med Avanza och vill inte byta även om jag kanske skulle kunna spara en hundralapp eller två per år hos Nordea på courtaget. Om SHB eller SEB skulle ge samma erbjudande skulle jag däremot överväga det men åtminstone SHB:s aktieplattform är inget vidare, SEB har jag aldrig testat.

      Radera
    2. Nordea källskatten tillbaka på 6 veckor. Viktigt för ränta på ränta.

      Radera
    3. Ja det är kanon, hoppas Avanza kan styra upp det också och de vet att det efterfrågas. Jag har lågt förtroende för Nordea enligt ovan så det påverkar inte mitt val. Aldrig jobbat där och äger en liten skvätt aktier på grund av den ibland höga skämspremien men har haft lite insyn i tidigare jobb som gör att jag håller mig borta. Jobbar du där själv? ;)

      Radera
  2. Hej

    Tack för en super nyhet ;) det var något jag inte visste om. Ska bli kul att testa!

    Hälsningar Tandläkaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ville sprida nyheten just för att det gynnar oss småsparare!

      Radera
  3. Jag loggar in på Avanza varje dag men har inte sett den nyheten förrän jag läste det här! Är det inte rätt dåligt av Avanza att inte flagga tydligare för detta? Fast de tjänar förstås på om folk inte byter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det förvånade mig också, hittade det när jag tittade på courtageklassidan och som sagt på Frihetsmaskinens blogg. Tror inte kostnaden är jättestor för Avanza, det är ändå rätt sällan som småsparare gör en arbitrageswap eller storaffär och stora kapitalägare har nog ofta redan andra courtageklasser eller PB/Pro. Reklamvärdet är säkert värt att Avanza förlorar någon hundralapp per kund, inte särskilt dyr PR heller för den delen.

      Radera