söndag 16 oktober 2016

Veckoplan - v. 42

De goda nyheterna inför kommande vecka är att flera svenska aktier kan handlas till ganska rimliga värderingar efter förra veckans mininedgång. De tråkiga nyheterna är att så gott som samtliga utländska aktier är relativt dyra efter att svenska kronan har tappat styrfart vilket gör att valutarisken ökar mer än jag känner mig bekväm med när i stort sett samtliga utländska aktier på min bevakningslista är relativt dyra endast sett till kurs.

USD når ny årshögstavärdering och har inte varit högre värderad den senaste treårsperioden. Det innebär att jag sannolikt avstår och värderar än mer kritiskt och strikt. Coca Cola handlas just nu till över 3,33 procent utdelning per aktie. Det är en nivå där jag normalt skulle öka. Med valutarisken i åtanke har jag bestämt mig för att endast öka om aktien faller ned till 40 USD eller 3,5 procent utdelning per aktie. Realty Income har jag sneglat på att öka i. Där ska aktien ned till 60,5 USD eller 4 procent utdelning per aktie innan jag känner mig bekväm med valutarisken.

Nedan graf från Avanza över senaste årets USD/SEK-kurs visar med all tydlighet att amerikanska aktier är dyra just nu.


NOK är fortsatt högt värderad och även här årshögsta på Avanzas graf nedan. Här är jag inte lika orolig eftersom det fortfarande är en historiskt låg värdering. Normalt fluktuerar NOK/SEK i spannet 1,1-1,2 NOK/SEK. Grämer mig över att jag snålade och inte köpte in mig i fler aktier medan det fortfarande var valutarabatt. Som plåster på såren kommer snart utdelning från ATEA. Kom ihåg att det är ex-dag på fredag den 21 oktober. Rapporten släpps på onsdag den 19 oktober. Kommer fortfarande spana efter att öka men hade helst gjort det i spannet 75-77 NOK per aktie och så billigt kommer jag nog inte lyckas köpa denna veckan heller såvida inte negativa nyheter följer av rapporten och då vill jag nog inte öka.



Noterar att även CAD och EUR handlas till årshögsta. Detta beror antagligen främst på att SEK har försvagats den senaste tiden. Den enda aktien jag bedömer det någorlunda rimligt att öka i är TransAlta Renewables. Det var ett fint läge förra veckan men fick aldrig till avslut på min köporder. Givet dyr valuta tittar jag på köp först vid 14 CAD per aktie.

Tyvärr får min uttalade målsättning att öka andelen kvartalsutdelare och månadsutdelare stå tillbaka i väntan på mer rimliga köptillfällen. Kommer fortsätta fiska i kvartalsutdelande mindre fastighetsaktier som vanligt. Har tidigare skrivit om Delarka och Sydsvenska Hem. Dessa köporder kvarstår kommande vecka eftersom det nu faktiskt inte är orimligt att de går igenom. Det verkar helt enkelt som att mindre fastighetsaktier också dragits med i den generella nedvärderingen av fastighetssektorn i väntan på en framtida ränteökning i USA.

Noterar att Saltängen för första gången sedan augusti börjar närma sig mer långsiktigt rimliga värderingar. Jag tittar på köp i spannet 100-103 kronor. Eftersom jag inte äger aktien sedan tidigare överväger jag dock att göra ett litet köp i spannet 106-108 kronor för att bredda diversifieringen av mina kvartalsutdelare i portföljen.

Också Kallebäck faller nedåt mer aptitliga nivåer. Med SAAB som hyresgäst och en utdelning som inte nämnvärt skiljer sig från Saltängen framstår den senare som ett rimligare alternativ. Kan hända att jag diversifierar till mig ett litet innehav här av ren Göteborgsromantik men det vore i så fall ett utfall av känslor före förnuft och det brukar straffa sig på börsen. Kursintervallet 115-120 kronor per aktie vore någorlunda rimligt givet ökad risk för nedsida ju närmare kontraktets utgång vi kommer.

Har dock förhoppning om fler goda köptillfällen i andra svenska sektorer än fastigheter.

MQ är fortfarande intressant värderad med en YOC på 4,8 - 4,9 procent. Det är bra även om en osäkerhet om långsiktigheten i nuvarande utdelningsnivå förstås är inbakad i kursen. Eftersom jag har gjort ett första köp på YOC 4,8 procent är min förhoppning om att kunna öka runt YOC 5 procent, vilket motsvarar 35 kronor per aktie. En liten ökning finns i korten - frågan är hur stor den blir.

Duni ökade jag lite i under veckan när de kunde handlas till YOC 4 procent, vilket är detsamma som Köp B utifrån min köpstrategi. Håll utkik efter halvårsrapporten på fredag. Jag köper sällan alltför nära rapporter eftersom jag hellre väntar ut bekräftelse om färdriktningen kommande månader. Eftersom mitt innehav är litet kan jag ändå tänka mig att öka med 6-8 aktier så länge kursen fortsatt håller sig under 125 kronor per aktie.

Clas Ohlson befinner sig i ett intressant läge. Rapporten var en liten besvikelse men att det främst var valutaeffekter som drog ned resultatet ser jag som lovande på längre sikt. Förr eller senare vänder valutan igen och aktiekursen med den. Givet att vi nu vet vad vi kan vänta oss under återstoden av året tycker jag att aktien är löjligt lågt värderad när den nästan handlas till en YOC på 4,5 procent. Mitt innehav är 7,5 procent av portföljen, vilket är mycket med tanke på att mitt långsiktiga mål är högst 5 procent. Jag ser dock ett tillfälle att öka långsiktigt och tittar på att köpa uppemot 15 aktier ytterligare.

ICA verkar nu ha bottnat och nådde aldrig ned till 270 kronor där jag tycker det är intressant att titta på att köpa ett litet innehav igen. Fortsatt bevakning och kanske blir ett köp - är mest det att jag inte vill binda stående köporder i aktien då jag har andra aktier ovan som jag hellre försöker få till ett bra köp i.

Mekonomen är jag lite tveksam till på goda grunder. Företagets Danmarkssatsning har inte levererat och de har redan signalerat minskade vinster vilket gör att jag räknar med att utdelningen minskar med åtminstone 1 krona per aktie. Ser samtidigt ett läge till en rimlig spekulation i mindre skala om aktien skulle snudda vid 160 kronor per aktie.

Telia handlas för sista veckan med chans att komma åt utdelningen på 3,9 procent om en vecka. Jag bevakar med spänning. Skulle aktien mot förmodan öka till 40 kronor säljer jag och tar hem motsvarande vinst i förtid. Annars väntar jag ut utdelningen. Kursutvecklingen har varit lugn senaste veckan. Samtidigt är jag nervös inför fredagens rapport där eventuella negativa besked kan komma bekräftas vilket riskerar påverka kursen negativt. Torsdagens nyhet om ett genomfört 5G-test kan förhoppningsvis ingjuta lite framtidshopp i kursen bortom utebliven expansion och engångskostnader vid eventuell dom.

Vestas missade jag tyvärr att köpa innan aktien rusade i augusti. Nu handlas aktien faktiskt under gapets lägstanivå på 527 DKK. Återköpsprogramet är sannolikt förklaringen. Som trogna läsare vet är jag en stor vän av förnybar energi och hållbara investeringar. Därför sätts aktien upp på min bevakningslista igen. Samtidigt tycker jag att danska aktier är krångliga och undviker dem generellt eftersom det finns en risk att man inte får tillbaka hela källskatten. Och ja du gissade rätt - DKK handlas också på årshögsta. Men att öka till daglig bevakning känns rimligt.

Rapporter att se fram emot i Axfood och Handelsbanken. Axfood planerar jag egentligen inte öka i och endast negativa nyheter kan driva ned kursen till intressanta nivåer i nuläget. Läge dock att bevaka lite extra. SHB vill jag inte ha för stor andel i men aktien har stigit mycket senaste tiden och skulle en justering nedåt utan allvarligare nyheter dyka upp tittar jag på att öka lite lätt för att hålla jämna steg med portföljbalansen.

Till sist: undviker både Ericsson och Ratos. Väntar hellre ut tecken på att trenden vänder och köper lite dyrare i början på en eventuell uppgång. I nuläget är det alltför riskabelt. Telia var också en chansning men där finns åtminstone en sund kärnverksamhet som dämpar fallet om det går i fel riktning. Ericsson har förvisso sina patent så visst finns en botten också där. Jag är dock gammal nog att komma ihåg tidigare ras i Ericsson och visst kan drömmen om en kursrusning vara lockande men i ärlighetens namn brukar stabila aktier leverera nog så bra. Multiconsult och Skanska är bra exempel på det i min portfölj. Två tråkiga aktier som ändå bägge har levererat fina kursökningar. Jag har grundprincipen att aldrig ge råd men att varna för riskabla affärer där risken att förlora pengar är överhängande tycker jag i alla fall inte kan skada någon.

Vilka aktier tittar ni läsare på inför veckan? Vilka rapporter ser ni mest fram emot?

3 kommentarer:

  1. Jag vet inte om jag ser fram emot den, det handlar mer om att vara nervös inför den; Axfood. Egentligen spelar det ingen roll, går aktien upp blir mina aktier mer värda. Går den ner köper jag fler.

    Är också sugen på Clas Ohlson men tvekar...

    SvaraRadera
  2. Saltängen har ICA som hyresgäst

    SvaraRadera
  3. Anonym: helt riktigt - fel av mig. Delarka är det som har Posten som hyresgäst. Blandade ihop dem i farten.

    SvaraRadera