söndag 9 oktober 2016

Veckoplan - v. 41

Min utgångspunkt är fortfarande att vi på kort sikt är på väg uppåt men att börsen på lite längre sikt kommer vända nedåt i takt med att FED:s räntehöjning kryper närmare. Nedgången i fastighetsaktier denna veckan var ett konkret exempel på att marknaden nu börjar positionera sig för stigande räntor igen.

Därför ser jag ingen brådska med att köpa aktier, inte minst då det oftast är flera månader kvar till nästa utdelning.

Mitt huvudfokus blir därför fortsatt att öka i kvartals- och månadsutdelare med sikte på att öka min utdelning även i november och december.

NorthWest Healthcare är en sådan aktie på väg in i portföljen. CAD är fortfarande på en stabil nivå runt 6,5 CAD/SEK vilket känns som en god utgångspunkt för köp. Aktiekursen är något hög vilket ökar risken om jag skulle behöva sälja efter ränteökningen. Helst skulle jag köpa under 10 CAD per aktie. Företaget äger sjukvårdsfastigheter både i Kanada och andra länder - det torde vara stabila och långsiktiga innehav. Marknadsrisken är dock betydande och skuldsättningen ganska hög vilket innebär att detta inte kan ses som annat än ett högriskinnehav, förvisso stabilt sådant. 1-2 procent av portföljen skulle jag dock kunna hantera på längre sikt. Att köpa in mig på en första post inför novemberutdelningen vore motiverat. Trenden är tyvärr stigande och jag kommer få räkna med att betala 10,4-10,5 CAD per aktie. Eftersom courtage är högt är ett rimligt riktmärke att köpa cirka 40 aktier, vilket egentligen är mer än jag vill ha till det här priset men GAV får jag sänka senare.

Tillägg och varning: utdelningstillväxten är noll och aktien har haft en konstant utdelning på 0,8 CAD per år uppdelat månadsvis sedan 2011. Det gör mig lite mer försiktig. På lång sikt kommer den relativa utdelningen minska på grund av inflationen och när så sker torde kursen minska. Det innebär att köp och behåll kanske inte håller och jag måste vara beredd på att sälja i framtiden. Med en genomsnittlig inflation på 2 procent bedömer jag dock att det skulle ta över 30 år innan utdelningen relativt sett har sjunkit till motsvarande 4 procent av aktuellt penningvärde. Då är jag redan vid pensionsåldern. Även med en årlig inflation på 5 procent skulle det ta 15 år innan realvärdet av utdelningen sjunker under 4 procent. En godtagbar risk således.

Boston Pizza och TransAlta Renewables vill jag öka och bägge rör sig nedåt nivåer där det blir intressant. Vill helst sänka GAV men kan i värsta fall tänka mig att öka nära senaste köpnivån. Särskilt TransAlta Renewables är intressant. Där betalade jag senast 14,18 CAD per aktie. Helst vill jag sänka GAV något men nuvarande nivåer runt 14,25 CAD är ok. Av hänsyn till högt courtage är mitt riktmärke ytterligare 30 aktier.

Hemfosa har jag redan köpt 10 aktier i. Utdelning i veckan och nästa gång först i januari. Utöver VD-bytet och ex-dag finns inga företagsspecifika nyheter som kan förklara den branta kursnedgången. Om aktien fortsätter ned under 84 kronor handlas den till över 5 procents utdelning per år, eller 1,25 procent per kvartal. Det är helt i linje med mina målsättningar. Tror förvisso det blir en rekyl uppåt snart men kommer fiska efter att öka med 10 aktier under 84 kronor.

Sydsvenska Hem bottenfiskar jag långsiktigt för att sänka mitt GAV efter min courtageblunder. Ett courtage på 19 kronor innebär att jag behöver köpa ungefär 75 aktier. Det kan jag tänka mig att göra mellan 100-102 kronor. 103 kronor är också ganska okej egentligen men ingen brådska till utdelning i slutet av december och kanske kommer nedåtgående trend för fastigheter ge genomslag också här?

MQ gör debut på bevakningslistan. Med över 5 procents utdelning redan i februari planerar jag att köpa 25 aktier i veckan runt 35 kronor. Öka med ytterligare 25 aktier vid 30 kronor. Ingen favoritaktie och företaget är inte utan problem men värderingen medger en god riskpremie och P/E på 12,5 ger goda utsikter för att innehavet borde kunna räknas hem på lång sikt även om vinst och utdelning skulle sjunka.

Resonemang om övriga aktier under bevakning

ATEA närmar sig ex-dag (21 oktober) och är lite lockande att öka med ytterligare 10 aktier för att öka min novemberutdelning. Nuvarande värdering på 79 NOK per aktie skulle inte höja mitt GAV i NOK räknat. Däremot har valutakursen ökat med cirka 5 procent sedan mina första bägge köp. Helst skulle jag därför köpa närmare 75 NOK. Dit ned kommer kursen nog inte sjunka så kan ändå bli så att jag ökar. Aktien är inte billig utan snarast värderad lite i överkant. Samtidigt är den inte heller dyr.

Axfood ska förbi Köp B-nivån på 143 kronor innan jag ökar. Har köpt tillräckligt nu på Köp A.

Castellum har passerat Köp B-nivån vid 121,3 kronor (3,5 procent utdelning). Utrymme att öka med ytterligare 15 aktier på vägen ned om fallet fortsätter. Sikte på att sänka GAV nedåt 3,5 procent.

Clas Ohlson fortsatt bevakning för både köp och sälj. Mest sannolikt att ökar med 7 aktier i trakterna kring 131 kronor per aktie.

Coca Cola börjar närma sig Köp B vid 40 USD (3,5 procent utdelning). Är nöjd med nuvarande innehav men hamnar ändå på bevakningslistan.

Delarka siktar jag långsiktigt på att öka med 95 aktier till 100 totalt. Aktien går nu att handla till 118 kronor, vilket är ok. Här är nästa utdelning i januari och därför  ingen brådska varför jag kan kosta på mig att fiska kring 115-116 kronor långsiktigt. Medan Delarka är rimligt värderad just nu är övriga enfastighets så löjligt högt värderade sett till riskbilden att jag inte ens har dem på dagsbevakning längre.

Duni fortsatt bevakning för att öka med 10 aktier under 125 kronor (4 procent utdelning).

H&M har jag skrivit nog om. Ser utrymme att öka med ytterligare 10 aktier till 100 totalt om det blir en tredje dag av nedgång under 244 kronor på måndag. Detta skulle ytterligare sänka mitt GAV.

ICA fortsatt intressant läge. En B-aktie men tittar på ett kompletterande spekulationsinnehav med köp i två omgångar på 270 och 265 kronor. Utdelningen är då försvarbar på minst 3,7 procent.

Johnson & Johnson har jag länge tyckt varit alltför hypad. Såväl kurs som dollar är högt värderad just nu vilket gör att det skulle ta år innan utdelningstillväxten tar upp aktien till ens 3,33 procent per år. Kommer skriva mer om detta. Just nu handlas aktien åtminstone till 2,7 procent per år vilket är någon sorts absolut smärtgräns. För första gången därmed bevakning med förhoppning om ett första litet köp vid 110 USD (2,9 procent utdelning). Utdelning i december lockar.

Realty Income tog jag in ett miniinnehav i portföljen i veckan. Tittar dock på att öka till 10 aktier totalt om kursen faller under 40,5 USD.

VFC köpte jag ett litet innehav i. Fortsätter aktien nedåt 49-52 USD är jag dock beredd att öka också här till 10 aktier totalt.

Vill till sist tacka alla er läsare! Bloggen passerade igår 2 500 läsare på bara fem veckor. Eftersom jag bara hobbybloggar är jag förvånad, glad och smickrad över det stora intresset. Tack!

Vill ni få uppdateringar direkt om när jag publicerar nya inlägg kan ni nu också följa mig på twitter: @utlandsutdelare (OBS: inget n!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar