lördag 29 oktober 2016

Ahlsell krönte en fin börsvecka

Jag skrev igår om de 200 aktier i Ahlsell som jag tilldelades för 46 kronor per aktie. Sålde hälften med en vinst på 6 kronor per aktie eller 12,7 procent.

Även om Ahlsell naturligtvis var veckans, och för att inte säga månadens, stora höjdpunkt gjorde jag flera andra fina affärer, inte minst fina lägen att öka till Köp B-nivå.

Som jag tidigare skrivit passerade Axfood min Köp B-nivå där aktien ger minst 3,5 procent ordinarie utdelning och sannolikt minst 4 procents utdelning 2017. I linje med min köpstrategi ökade jag innehavet med en tredjedel vid 142,40 kronor och äger nu 75 aktier.

Clas Ohlson bjöd också på fina tillfällen att öka. Även här ökade jag rejält med 30 procent vid 127 kronor och har nu 65 aktier. Det skulle innebära hela 4,5 procent mot årets utdelningsnivå. Å ena sidan har Clas Ohlson en fin utdelningshistorik där de inte sänkt senaste åren. Å andra sidan var årets utdelning högre än vinst per aktie och frågan är om de kan upprätthålla denna nivån på sikt. Finns dock fallhöjd om de skulle sänka. Jag tror också att den ovanligt svaga kronan sänker kursen just nu varför både kurs och utdelning kan komma öka igen när kronan stärks. Aktien visar redan nu försiktiga tecken på att en botten har bildats. Återstår att se om det var tillfälligt eller mer bestående.

Skanska har jag grämt mig över att jag inte köpte en större post i från början. Jag valde att se nedgången efter rapporten som ett tillfälle att öka lite försiktigt på 192,40 kronor. Det finns fortfarande en i grunden stark efterfrågan och potentiella nya projekt. Även om de inte skulle falla ut får jag 3,9 procent per aktie mot årets utdelningsnivå - det är nära nog Köp B-nivå i min köpstrategi för att en liten ökning ska vara motiverad. Det finns utrymme att utdelningen sänks med en krona och jag kan ändå räkna hem en nog så god affär. Denna gång var det främst en ökning för att behålla den relativa portföljandelen och möjligen kan bättre köptillfällen uppstå om nedgången fortsätter kommande vecka.

MQ är ingen aktie som jag egentligen vill ha en stor post i men när jag kan plocka hem hela 5 procents säker utdelning redan i februari gör jag det. Eftersom kursen i absoluta tal är låg har jag fortsatt öka. Aktien utgör i nuläget 1,7 procent av mitt samlade aktieinnehav. Skulle kunna tänka mig öka med ytterligare 15-25 aktier. Viss vaksamhet behövs dock eftersom det är högst osäkert om de kommer kunna bibehålla lika hög utdelningsnivå på lång sikt.

Saltängen har jag sneglat på en tid och nu gav mitt långsiktiga kursfiske resultat. Det blev till sist en första blygsam post om 5 aktier till kursen 107,50 kronor. Det är lite högre än vad jag egentligen vill betala men under 107 kronor har aktien inte handlats sedan augusti så för ett köp A till 9 procents utdelning årligen var det gott nog.

Jag fick även min utdelning från Telia på kontot. Utöver ISK-utdelningen fick jag även ett par hundralappar för de aktier jag har fått på VP-konto sedan noteringen.

Till sist har jag för ovanlighets skull roat mig med lite daytrading. Det är inget jag brukar syssla med. Därtill är jag en försiktig general som är medveten om den höga risken, inte minst till följd av min egen bristfälliga erfarenhet på området och svårigheten att räkna hem vinst efter courtage när jag omsätter mindre belopp. Affärerna gick i alla fall jämt upp och lämnade till sist några kronor i vinst.

Utländska aktier håller jag mig undan. Finns olika filosofier om hur man ska resonera där och visst jämnar det ut sig i längden för den som månadssparar men jag ser det som att det finns en potentiell nedsida på minst 10 procent i både EUR och USD. Utdelningen ska vara god över längre tid och när aktierna därtill är relativt dyra avstår jag. Finns dock några amerikanska aktier jag ändå tittar lite extra på och återkommer till det på söndag. Tror också det är så att eftersom jag själv bott och arbetat i länder där man handlar med EUR eller USD de senaste åren så blir valutaskillnaden desto mer konkret kännbar för mig. Det är inte bara siffror på en handelsskärm utan påverkar vad jag får betala för varor jag köper i min vardag. Därför kan jag med allt tydlighet säga att utländska valutor är dyra just nu. Svenska kronan är svag, kommer så vara en tid till efter riksbankens besked att bibehålla styrräntan på minus en halv procent och så småningom kommer bättre köptillfällen. Spara en kassa och köp större innehav längre fram istället. I mitt fall har jag redan en stor kassa i kapitalförsäkringen efter Ahlsellaffären. Eftersom jag skulle få skatta dubbelt om de förs över till investeringssparkontot är jag benägen att inte göra det utan istället vänta ut bättre köplägen. Svenska utdelningsaktier är fortfarande rimligt värderade.

Någon kanske tycker att jag börjar få lite väl många aktier i portföljen. Jag ser det som att jag har två portföljer, en svensk och en utländsk, och mitt mål är att ha 10-20 aktier i vardera portfölj. Basen i den svenska portföljen är de defensiva innehav som Axfood, H&M, Castellum och Clas Ohlson som ni ser att jag regelbundet ökar i. Den typen av aktier behöver förvisso bevakas men inte lika aktivt som mer spekulativa aktier. Det räcker att följa med i nyhetsflödet och läsa kvartalsrapporterna för att se att den utstakade kursen fortfarande gäller. Sedan kryddar jag aktien med mindre innehav som har en lite större risk - dessa utgör dock en liten andel av portföljen. Det beror dels på att jag, till skillnad från många andra sparare, inte har en separat kortsiktig portfölj. Har jag kapital över pytsar jag ibland in det i affärer med kortare horisont som planeras säljas av på sikt. Autoliv och Telia är två exempel men egentligen sorterar även enfastighetsaktierna in där. Anledningen är att jag inte vill ta risken att binda in kapital som jag sällan använder i ett separat ISK eftersom jag sällan är aktiv och det riskerar innebära att jag bara får en relativt sett högre skatt i proportion till en lägre genomsnittlig avkastning. Bättre då att låta kapitalet röra sig inom ett och samma konto. Får lite mer tid nu under höstlovet och planerar fortsätta skriva inlägg som förtydligar hur min strategi och portföljbalans fungerar.

1 kommentar:

  1. Fin avkastning på första halvan av innehavet i Ahlsell, hoppas att kvarvarande hälft fortsätter att prestera lika bra.

    Angående Skanska så är det nog en känsla att vänja sig av med, det går ju (tyvärr) inte på förhand veta hur kursen ska utveckla sig så det är bara att fokusera på att försöka ta så kloka beslut som går att göra för stunden. Själv passade jag på att fylla på ett gäng aktier i samband med rapportdippen igår.

    Trevlig helg!

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera