onsdag 9 september 2020

Riktad emission i Azelio

Vi fick efter börsens stängning igår reda på att en riktad emission i Azelio äger rum. Förfarandet gick mycket fort och skedde redan i anslutning till börsens öppning idag.

Min grundfilosofi i emissioner är att man antingen tecknar fullt eller säljer innehavet. Är man inte beredd att teckna aktier i en emission bör man ifrågasätta sitt ägande i företaget.

I det här fallet är det en riktad emission där vi små aktieägare inte ens får chansen att ta ställning till ett erbjudande. Jag kan tycka att det är tråkigt och säger något viktigt om företagskulturen. En flagga att lägga till tidigare. Samtidigt var det känt sedan lång tid tillbaka att en emission äger rum under hösten vilket innebär utspädning. Det ska inte behöva förvåna någon aktieägare som har gjort sin hemläxa ordentligt.

Azelio har tidigare sagt att 300 miljoner kronor behövde tas in för att starta igång massproduktionen i fabriken i Uddevalla. Detta reviderades upp till 375 miljoner kronor när pandemin slog till. Azelio har också sagt att ungefär hälften kan komma att finansieras genom lån (förutsätter lyckad verifiering). Därför ser jag inte siffran 250 miljoner kronor som lägre än förväntat utan snarare som en risk att Azelio kan välja att ta högre lån än de återstående 125 miljoner kronor som behövs. I en intervju tidigare idag hos Redeye upprepade VD Eklind de upp till 150 miljoner kronor som kan finansieras genom lån eller offentliga stöd.

Det här innebär som jag tidigare skrev att aktierna späds ut. Rabatten att teckna aktier för 22 kronor innebär en utspädning med 12,27 miljoner nya aktier vilket motsvarar cirka 11,7 procent. Det är något högre än jag hade räknat med men det beror ju också på att Azelio tar in mer kapital i företrädesemissionen än vad de tidigare har indikerat.

Jag ser inte utspädningen i sig som dramatisk men det är irriterande att vi småägare inte erbjuds samma förmånliga villkor som vissa privilegierade investerare. Jag är dock inte emot att företag betalar finansiering genom att ställa ut riktade emissioner till större investerare för utspädning till trots är det inte nödvändigtvis en dyrare finansieringsform än att ta vanliga lån i ett så här tidigt skede. Räntan kan annars bli hög, titta t.ex. på Swedish Stirlings tvåsiffriga kapitalkostnader. Framförallt tycker jag mest att det är trist att man inte vänder sig till samtliga investerare även om det innebär mindre ryckighet i aktiekursen när man slipper arbitragehandel i teckningsrätter och betalda tecknade aktier. Vi kan förstås köpa fler aktier på den öppna marknaden ändå men går miste om rabatten. För aktiekursen innebär utspädningen att kursen allt annat lika ska ned 11,7 procent men jag är av uppfattningen att det är ett förenklat sätt att räkna. Frågan är vad kapitalet som emissionen ger används till. Som jag var inne på nyss med Minesto minskar det kapital- och finansieringsrisken väsentligt nu när Azelio har sin kommersialisering och kostnaderna för fabriken i egna händer. Det är dock viktigt att massproduktion verkligen rullas ut det kommande året och att MoU omvandlas till konkreta bindande order (något jag tidigare varnat för inte går per automatik). VD Eklind utlovar att den första kommersiella ordern ska komma innan året är slut. Samtidigt är det skönt att efter att precis tecknat full hos Soltech och med ett stort antal teckningsoptioner hos Minesto att lösa in inte behöva teckna även hos Azelio. Om aktien håller sig på de här nivåerna sitter jag lugnt kvar i båten nöjd med att det redan är ett av portföljens större innehav men skulle den minska med 10 procent eller mer idag kommer jag passa på att öka lite till. Jag vill främst ha kvitto från verifiering innan jag tar en ännu större position, även om jag får betala mer efter en lyckad verifiering.

Jag kommer behålla mitt innehav, som fortfarande är ett av portföljens större, helt enkelt eftersom uppsidan i caset är såpass stort att den riktade emissionen främst är irriterande. I det långa loppet är det mindre viktigt om finansieringen sker genom riktade investeringar som betalas med aktieutspädning eller lån som betalas med höga räntor. Även vi små aktieägare vinner på en stark kassa som ger företaget manöverutrymme i den kritiska kommersialiseringsfasen. Däremot är det ett tecken på en företagskultur som inte nödvändigtvis är småspararvänlig. Därför drar jag öronen åt mig, gör en mental anteckning och ser möjlighet att ta hem vinst om jag vill gå in mer i andra miljöteknikaktier som Minesto nästa år.

De två viktigaste sakerna att hålla koll på framöver i Azelio är resultat av teknikverifieringen och start av massproduktion i fabriken i Uddevalla. Går de bra minskar teknikrisk väsentligt samtidigt som sannolikhet att uppnå lönsamhet ökar väsentligt. Går de dåligt eller förseningar uppstår ökar risken väsentligt.

OBS sedvanlig disclaimer. Jag äger aktier i Azelio. I nuläget går Azelio inte med vinst vilket innebär att det är en volatil aktie med hög risk. Detta inlägg ska inte läsas som finansiell rådgivning eller rekommendation. Du är själv ansvarig för dina investeringar och gör alltid din egen analys.

4 kommentarer:

  1. Jag är också aktieägare i Azelio, men jag tycker faktiskt att den här gången var nyemissionen välskött.
    Du känner dig lite "lurad" på rabatten och det kan jag förstå, men i praktiken blir man inte riktigt det, då aktien faller nästan alltid ned mot riktad emissionskursen i sådana emissioner. Detta var också fallet i Azelio igår. Så man har i princip chans att köpa till samma kurs. Sedan kunde en emission till befintliga ägare har inneburit större nedgång för kursen då nyemissionskurs hade sannolikt varit mycket lägre (gissningsvis 10-15 kr) och kursen har en tendens att söka sig ned mot nyemissionskursen. Processn är också större med teckningsrättshandeln o s v och eventuellt dyrare. Nu har man ryckt av plåstret snabbt (även om det blir lite skrik ;-)).
    Om detta var sista nyemission innan positivt kassaflöde, och om man sedan lyckas med verifiering och därpå om man omvandlar MOUs till order och om man levererar dessa med bra vinst marginal då har vi en 10-dubblare. Tuffa "om", men hittills har de följt det de lovat bra! Och de ligger helt rätt i tiden :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara "lite skrik" som du hakar upp dig på för tycker att jag besvarar i blogginlägget det du tar upp.

      Konkret håller jag inte med om att aktien ska falla ned mot emissionskursen eftersom emissionen minskar finansieringsrisken vilket innebär att företaget bör värderas närmare den intäktspotential samförståndsavtalen och intresseförklaringar i övrigt ger. Nu studsade vi nästan ned till 22 kronor, vilket jag tycker är en överreaktion, och som du säger kommer vi småsparare i praktiken då kunna "teckna" ändå.

      Jag strävar alltid efter att granska aktier på ett kritiskt sätt för att undvika konfirmationsbias och gillar inte när det blir okritisk hajp som det oftast blir i tillväxtaktier. Och då kan jag tycka att sättet Azelio kommunicerar med marknaden där man å ena sidan väldigt proaktivt vänder sig till småsparare i olika grader av seriösa kanaler men samtidigt stänger ute småsparare när kulorna ska in är trist. Tycker Minesto agerade föredömligt i sin företrädesemission där man balanserade att ge storägarna bra villkor med att samtidigt ge oss småägare chansen att också teckna till bra villkor.

      Förstår hur du menar med effektiv emission och det är naturligtvis positivt att Azelio får in kapitalet de behöver snabbt och effektivt men att det blir lite arbitragehandel och swingtrading som skakar om kursen vid emissioner hör till men spelar mindre roll för den långsiktige. Dessutom hade de antagligen kunnat ta in ännu mer kapital om de bjudit in småägarna. Vi vet ännu inte om det är den sista emissionen före positivt kassaflöde, tycker VD var lite svävande när han i Redeye pratade om finansiering för ett år därefter byggs fabriken. Burn rate är hög och kostnaden för fabriken är hög så det hänger på hur mycket tidiga konkreta orders och eventuella offentliga stöd Azelio får in innan massproduktion är igång. Svårt att bedöma i nuläget.

      Jag tror också att Azelio har potential att bli en tiodubblare, skrev varför i mitt inlägg om aktien (mitt innehav är redan värt ungefär det dubbla mot GAV), men det hindrar inte att det finns saker att titta kritiskt på också i Azelio.

      Radera
    2. Jag menade inte att "aktien ska falla mot eissionskursen" för att det är en motiverat kurs. Jag menar att eftersom några har fått köpa till denna kurs (22 kr), då tycker vissa andra aktieägare att allt däröver är högt och att man även kan förvänta sig att några av de nya aktieägare (som köpte för 22 kr) kommer att nöja sig med småvinster och säljer strax över 22 kr. Detta gör att första handelsdagarna efter en riktad nyemission till stora investerare, söker sig kursen oftast ned mot denna nivå, enligt mina observationer (inte statistisk säkerställt men jag har sett det i alla fall 5-10 gånger).
      Själv skulle jag säger att på fundamentala grunder tycker jag att Azelio är värt en högre kurs nu än för en vecka sedan, eftersom osäkerheten om finansiering är undanröjd (åtminstone ett tag), och utspädning mindre än befarad.
      Annars håller jag med allt du skrev :-). Och tackar för intressant läsning. Och självklart ska man titta kritiskt mot även Azelio. Jag tycker själv att det är trist med den övervikt av blind optimism och misstänkliggörande av all kritik som råder på tex Avanza's chatt sidorna.

      Radera
    3. Tack själv för konstruktiva och intressanta kommentarer!

      Då är jag med på hur du menar! Det blir alltid rörigt i anslutning till emissioner men spelar mindre roll på längre sikt, bara man har koll på hur stor utspädning blir och hur stort kapitaltillskottet blir och vad det används till så räcker det.

      Håller med om att Azelio på fundamentala grunder utifrån framtida estimerad vinst bör vara högre värderad men det är samma typ av resonemang som i Minesto. Kan se att finansieringsrisken och teknikrisken fortfarande är betydande i Azelio på 1-2 års sikt så aktien tar nog inte fart ordentligt innan de bägge frågetecknen är helt utstakade efter verifiering, konkret start av massproduktion/fabrik och innan vi har fått några konkreta orders från alla samförståndsavtal. Det positiva är att det kommer visa sig svart på vitt de kommande 16 månaderna. Azelio är i skrivande stund mitt sjätte största innehav så tror förstås på aktien men vågar inte gå in lika tungt som i Minesto, delvis för att jag ska betala mina Minestooptioner och delvis för att jag har följt Azelio i drygt ett år bara och fortfarande lär mig om företaget. Därför jag hakar upp mig på sådant här om den riktade emissionen för att jag lägger stor vikt vid hur ledning och styrelse agerar i miljöteknikaktier. Min bild är fortfarande lite blandad där med övervägande positivt men också lite negativa frågetecken kvar.

      Avanzas forum har jag nästan slutat följa, följde Minestoforumet och ett par andra men det är sällan det står något vettigt där utan mest folk som försöker skriva upp eller ned kursen på rätt lösa grunder och när någon väl skriver något konstruktivt och sakligt bemöts det i bägge riktningar av ganska mycket trist på placera. Förr var det bättre med folk som räknade och delade olika typer av information om företagen.

      Radera