söndag 24 maj 2020

Tankar inför Avanzas courtagefri handel-kampanj i amerikanska aktier på tisdag

Avanza erbjuder på tisdag, den 26 maj, courtagefri handel i amerikanska aktier. Som vanligt tas en växelkursavgift ut på 0,25 procent. Man bör också tänka på att dollarkursen relativt kronan är på historiskt höga nivåer.

När jag handlar aktier vill jag alltid ha ett courtage som understiger 0,25 procent. Eftersom lägsta courtage i amerikanska aktier är 1 USD innebär det att lägsta försvarbara post att köpa utifrån mitt krav på lågt courtage är 1 USD/0,25 vilket i dagsläget är nästan 4 000 kronor. Många av mina amerikanska aktier är små innehav som ofta är relativt dyra. Den stora behållningen med courtagefria kampanjer är därför att man kan passa på att öka i mindre aktieposter än vanligt. Du kan alltså köpa eller sälja en enda aktie för en femhundralapp, eller rent av en hundralapp om aktien inte kostar mer, utan att behöva betala courtage där du annars skulle behöva betala minst en tia i courtage!

Jag utnyttjar konsekvent Avanzas kampanjer i utländska aktier till att fylla på i liten skala i aktier som jag annars inte ökar i mest för att bibehålla portföljandelen. Ett dilemma är annars att portföljandelen i helt OK aktier minskar över tid helt enkelt eftersom man lägger allt krut på några prioriterade aktier istället. Då är sådana här kampanjer bra för att öka lite grann så att portföljandelen bibehålls utan att göra avkall på att öka i de aktier man finner mest prisvärda för stunden. Avanza har trappat av på den här typen av kampanjer på senare år men jag uppskattar den mycket och hoppas att vi kommer få se fler sådana här kampanjer i framtiden. Det här inlägget skrivs för att uppmärksamma andra Avanzasparare på kampanjen och utgör ingen affiliate-reklam för Avanza. Jag tycker att det är en bra grej helt enkelt, när Avanza ger oss kunder bra kampanjer kan man ge cred tillbaka.

Nu när få svenska företag ger utdelning i år passar det mig fint att öka lite mer i de amerikanska aktierna som dessutom ger utdelning flera gånger per år. Det kommer ge ytterligare ett par hundralappar i utdelningar att återinvestera i nya aktier redan till hösten.

Något jag har blivit bättre på med åren är att sälja aktier som inte presterar för att skapa utrymme att köpa bättre aktier istället.

Mitt innehav i VFC kommer därför av allt att döma att åka ur portföljen på tisdag. Det skulle nämligen vara stort nog att finansiera ökning i samtliga amerikanska aktier som jag vill öka i. VFC har många fina varumärken men verkar i en starkt konkurrensutsatt kläd- och modebransch som jag är allt mer tveksam till. Företaget gjorde en avyttring för ett tag sedan och presterar sämre där man sedan ifjol har sänkt utdelningen något. Eftersom jag idag bara har en YOC på 3,5 procent och alltså har möjlighet att öka i förhoppningsvis mer stabila amerikanska aktier åker VFC ut.

Jag kommer naturligtvis öka i Realty Income. Ödmjuk inför utmaningar i fastighetssektorn just nu är det här en fin månadsutdelare som ger portföljen ett bra kassaflöde. Det har länge varit svårt att öka till ett bra pris i aktien men nu finns ett läge när osäkerheten är hög, därmed också risk, under COVID-19-krisen. Jag har redan ökat med 12 procent sedan börsen dök efter COVID-19 och aktien utgör ungefär 3 procent av portföljen idag. Så länge aktien handlas över 5 procents direktavkastning kommer jag fortsätta öka månad för månad för jag vill ha ett portföljinnehav på 5 procent på sikt.

J&J är aldrig billig, så inte nu heller där företaget har fått sin släng av COVID-19-hypen. Typisk aktie som blir dyrare i dåliga tider. Jag vill ha åtminstone 2-3 procent av portföljen i aktien på lång sikt och då är det här väl ändå ett tillfälle att öka även om jag inte tycker att en direktavkastning på 2,65 procent är förenligt med min köpstrategis direktavkastningsmål. Men fördelen med courtagefrikampanj är ju att jag kan öka med en mindre post än annars så det kommer jag att göra.

Omega Healthcare tog jag in som lite av en chansning när aktien var rejält dumpad för tre år sedan. Den har gått hem så här långt varför jag redan har fått tillbaka en tredjedel av investeringen i rena utdelningar tack vare portföljens högsta YOC på över 11 procent. Jag är fortsatt tveksam till risken i företaget och den höga utdelningsandelen men då är väl det här ett tillfälle där jag kan öka lite utan att behöva öka med en större position. Aktien handlas till en direktavkastning över 9 procent vilket innebär att jag även fortsatt skulle ha en YOC över 10 procent. Min portföljandel efter ökningen skulle bli 2 promille vilket jag tycker är en försvarbar risk-reward. Går det fel förlorar jag ganska lite pengar men går det rätt lyfter det ändå portföljavkastningen märkbart trots ett litet innehav.

Coca Cola och P&G är två klassiker från min tidiga period när portföljen var ny. Jag tycker förvisso att de har sin bästa tid bakom sig och ökar inte längre men det är två stabila företag med starka marknadspositioner och varumärken. Dessutom delar de ut kvartalsvis på månader som är lite mer sällsynta och kompletterar därför portföljen bra. Innehavet är idag bara 2-3 promille av portföljen och det är vid just sådana här tillfällen som det kan vara läge att öka för att bibehålla den lilla portföljandelen för att gå in större är jag inte beredd att göra.

3M kommer jag öka i av samma skäl. Det är ett annat litet utfyllnadsinnehav på 1-2 promille av portföljen. Företaget har haft ett par tuffa år bakom sig men har en lysande historik som utdelningsaristokrat och handlas nu till en direktavkastning på 4 procent. Det är därför rimligt att byta ut VFC mot bland annat 3M som i sammanhanget inte har högre risk men högre direktavkastning.

Xylem är jag lite tveksam till just nu då de har presenterat svagare rapporter och möter utmaningar. Samtidigt innebär det att aktiekursen inte är särskilt hög och Xylem, som sysslar med vattenteknik, är en miljöteknikkrydda i portföljen. Därför blir det nog så att jag ökar med någon enstaka aktie mest för att bibehålla en portföljandel på minst en promille på sikt i ett av mina minsta innehav.

Jag äger också en aktie vardera i Apple och Berkshire Hathaway (tyvärr en B-aktie) mest för skojs skull sedan en tidigare kampanj. De har bägge varit fina köp men jag vill inte öka då jag i så fall skulle behöva ta en större position för att det skulle vara meningsfullt och det tycker jag alltså inte att det är. Ingen av aktierna passar in i min huvudstrategi men de gör ändå sitt till portföljen.

Utöver VFC kommer antagligen också min lilla bevakningsposition i Powercell åka ur portföljen för att ge utrymme att öka mer i Azelio. Powercell är ett kanonbolag men dels har jag missat den stora tillväxtresan och dels är jag principiellt skeptisk till exponering mot fordonssektorn. Jag köpte aktien runt 200 kronor men är inte beredd att gå in stort då mycket redan är inprisat och tycker det är läge att ta hem vinsten för att kunna öka i Azelio istället. Ett blogginlägg om Azelio kommer så småningom.

Det innebär att portföljen nu för första gången på länge är nere i 60 aktier. Mycket färre tror jag inte att jag kommer nå men det är mer hanterbart än de cirka 75 aktier jag har haft de senaste två åren.

Om det inte redan är tydligt och uppenbart av ovan är detta endast lösa funderingar inför tisdagen av dagboksanteckningskaraktär. Ska inte läsas som finansiell rådgivning eller rekommendation. Gör alltid din egen analys. Inlägg på bloggen är mina personliga tankar. Jag skriver inte för Avanzas räkning utan helt enkelt för att sprida vidare en bra kampanj där du kan köpa aktier utan courtage.

4 kommentarer:

  1. Tjenare Utlandsutdelaren.
    Antar att du har dina utländska innehav hos Avanza i en KF, stämmer det?

    Mvh /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer bra! Det är förmånligare att ha utländska aktier i kapitalförsäkring eftersom man i regel kan få den utländska källskatten återbetald retroaktivt ett par år senare.

      Därför är nästan alla mina utländska aktier i kapitalförsäkringen och de svenska på investeringssparkontot. Några finns i både ISK/KF eftersom jag råkade ha utrymme att köpa på ISK vid köptillfället eller helt enkelt råkat köpa på fel konto ibland.

      Radera
  2. Hej! Tack för bra blogg! Intressant att du tar upp Xylem. Vill du utveckla din tveksamhet att gå in i bolaget nu? Vad är det för utmaningar man möter? Varför tror du att man har presenterat svagare rapporter på sistone?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Aron - roligt att du uppskattar bloggen!

      På ett övergripande plan känner jag till Xylem och deras verksamhet väl, de är bra på vattenlösningar och behovet av sådana kommer inte minska när befolkningen ökar globalt samtidigt som vi ser en global uppvärmning. Det var faktiskt till och med så att jag var nära att börja arbeta för dem en gång i tiden, Xylem har köpt upp gamla ITT i Emmaboda och bygger delvis sina lösningar på gamla svenska vatteningenjörslösningar.

      Samtidigt är det helt enkelt har Xylem levererat svagare rapporter den senaste tiden. Eftersom det är ett av mina minsta innehav, delvis eftersom utdelningen egentligen är för låg för min strategi, har jag inte hunnit sätta mig in på djupet. Är därför ödmjuk inför att det finns risk att mitt ursprungscase inte håller då jag helt enkelt har för lite information varför det nog bara blir ytterligare en aktie på tisdag.

      COVID-specifikt minskade resultatet med 5% Q1 och förväntas minska med 20-30% Q2. Värderingen på P/E 28 är därför hög i det korta perspektivet och prisar redan in en väsentlig tillväxt kommande år. Samtidigt var helårsrapporten fin med EBITDA +19,5%, stärkt marginal och kassaflöde.

      Funderat på att skriva ett inlägg om dem i min miljöteknikserie men just eftersom innehavet är så marginellt har jag hittills prioriterat större innehav, men det kommer säkert ett blogginlägg så småningom.

      Radera