lördag 1 december 2018

Månadssammanfattning november 2018

Aktieportföljens värde är cirka 1 050 000 kronor men eftersom jag fortfarande har ungefär 5 procents belåning då jag har passat på att öka i flera långsiktiga innehav redovisar jag nettovärdet 989 915 kronor. Jag ser det helt enkelt som att jag har passat på att öka mer nu och kommer öka mindre någon månad längre fram då det jämnar ut sig. Det innebär att portföljen har minskat sedan föregående månad trots lite större insättningar än vanligt till följd av utdelningar från innehav utanför portföljen.
Det har varit en lugn börsmånad för min del. Det har mer att göra med att jag har haft alltför mycket att göra på jobbet och har valt att prioritera det. Utdelningarna fortsätter däremot att trilla in och landade på fina 3 212 kronor. Investor, H&M, Scandic och ATEA utgör de större utdelningarna medan mina ökningar i månadsutdelarna tidigare i höst nu börjar betala av sig.
En ny aktie har dykt upp sedan Hemfosa delades upp i två separata bolag med den nya aktien Nyfosa. Just nu har jag bara valt att öka lite ytterligare i Hemfosa och behåller Nyfosaaktierna tills vidare. Jag tycker det är svårt att bedöma värde i den här typen av uppdelningar och inväntar hellre ytterligare information när Nyfosa har ett par rapporter bakom sig. Min utgångspunkt är att växla över helt till Hemfosa men samtidigt har jag ju köpt Nyfosa med bra premie en gång i tiden varför jag inte ser något skäl att sälja förhastat.

Jag har passat på att öka i större utsträckning i både Kopparbergs och Scandic Hotels. Som defensiv utdelningsinvesterare passar det mig att marknaden nu inte längre prisar in dem som tillväxtaktier och dess mer realistiska förväntningar passar mig väl. Annars har det mest varit mindre påfyllningar.

Tre aktier har åkt ur portföljen. SAS Pref valde jag att sälja eftersom den löses in snart. Att jag sålde beror på att jag har en liten belåning och tycker att det är bättre att ta in kapitalet direkt. Hufvudstaden och Industrivärden har jag också valt att sälja. Skälet är att det var mycket små andelar i förvisso bra och stabila aktier. När börsen nu rör sig nedåt är jag mer angelägen om att minska risken och tyckte att det var onödigt med småskvättar i aktier som jag inte bevakar aktivt och där jag inte har tagit ett lika genomtänkt köpbeslut.
MQ är portföljens stora sorgebarn. Trots vinstvarningen väljer jag att fortsätta behålla. Jag vill se rapporten strax före jul för att kunna grunda mitt beslut på bättre information. Det svider att det inte blir någon utdelning, jag tvivlar på affärsidén och funderar på att minska ytterligare men samtidigt har jag också tidigare ökat i aktien till en kurs där utmaningarna i stor utsträckning redan var inprisade. Jag har dessutom minskat på den första vinstvarningen tidigare i år. Den fortsatta återgången till mer normala nivåer i Minesto och fortsatt oro i Serneke förklarar också nedgången då de är två av mina största innehav.

Tittar aktivt på hur jag mer långsiktigt kan minska risken då jag inser att jag inte längre behöver den höga direktavkastning som aktier som MQ skulle kunna ha gett. Funderar på att plocka ut aktier av enfastighetskaraktär men vill inte göra det ogrundat då jag har en god riskpremie utan vill först ta en ordentlig genomgång av rapporterna.

Jag har hoppats på att klara 35 000 kronor i utdelningar under 2018. Det står redan klart att jag antagligen inte gör det. Finns ingen anledning att köpa decemberutdelare bara för att. Däremot har mina mer långsiktiga aktieköp redan lagt en grund för 40 000 kronor i utdelningar baserat på mina nuvarande aktier under 2019. Det innebär att jag bör klara 50 000 kronor i utdelningar nästa år.

4 kommentarer:

  1. Bra sammanfattning och intressanta funderingar du har.

    SvaraRadera
  2. Hyfsad utdelningsökning om du går från ca 35k 2018 till 50k under 2019! Hejja Hejja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo men >5 000 kronor kommer då också från utdelningar som jag redan har köpt under 2018 men som delar ut nästa gång först efter årsskiftet.

      Radera