lördag 24 november 2018

Ris och ros efter Avanzas Black Friday

Jag har mycket uppskattat Avanzas Black Friday-kampanjer med gratis courtage på amerikanska aktier. Med tanke på att Avanza har kört flera liknande kampanjer för utländska aktier det senaste året har jag någonstans dock varit beredd på att de inte skulle köra den två gånger per år för amerikanska aktier. Den här gången var amerikanska aktier dessutom dyra samtidigt som jag inte hade så mycket likvider kvar och hade behövt köpa på kredit inför löneöverföringen på måndag.

Avanza gjorde istället en kampanj där man erbjöd kanske marknadens bästa ränta på kort bindningstid över sex månader. Ett fint erbjudande men sättet det lades fram på irriterade mig.

Hasta inte fram kampanjer i sista minuten

Tänk på att kunden har en alternativkostnad i form av en kundrelation med sin nuvarande bank. I mitt fall har jag en femton år gammal utmärkt kundrelation som bland annat har inneburit ett stående lånelöfte med flexibilitet bortom excelarken. Avanzas bolåneerbjudande är av olika skäl krångligt för den som är delvis bosatt i utlandet varför jag helt enkelt inte vill kasta bort en utmärkt och förtroendefull relation till min bank. Skulle det bli skarpt läge värdesätter jag att kunna lösa bolån till objektet jag kan köpa eftersom banken väl förstår hur min ekonomi ser ut och kan ge mig en förmånlig ränta i princip med ett kort telefonsamtal (jag använder ingen av de fyra storbankerna utan sparar i en lokal bank som använder en av storbankernas system men i övrigt är fristående).

Tänk på att överföringar av större belopp är en stor sak för kunden

För den som för över större belopp är man mån om att säkerställa att man faktiskt kommer kunna ta del av den utlovade räntan utan att något skiter sig på vägen tekniskt. Här visade det sig mycket riktigt att Avanza tidvis hade utmaningar med kapaciteten när många förde över pengar samtidigt. Förvisso fanns tydlig information i Q&A på hemsidan men likväl är det för kunden omständligt att först föra över ett belopp från sin nuvarande bank, därefter öppna ett nytt konto, därefter föra över pengarna till nämnda konto för att låsa avtalet. För den som har ont om tid avstår man gärna risken att något skiter sig i något led. Här hade jag hellre sett att Avanza hade antingen gått ut 2-3 dagar tidigare med kampanjen så att man i lugn och ro kunnat genomföra det första steget att föra över pengar på Avanzas depå. Då hade det varit en enkel sak att sedan föra över pengar till själva sparkontot och sluta avtalet via bank-ID. Alternativt kunde Avanza ha givit kunder möjlighet att på något sätt teckna upp sig mot kampanjen för en viss summa men ge kunderna helgen på sig att i lugn och ro föra över pengarna. Inser att det senare kräver viss administration eller IT-lösningar men nu lämpar Avanza istället över på kunderna att administrera det hela där risken är att många faktiskt kommer klanta till det på något sätt och gå miste om erbjudandet vilket i slutändan kan resultera i en hel del administration för kundservicen ändå när man retroaktivt kommer behöva lösa det hela.

Tydlighet om villkor för att bryta bindningstiden

Naturligtvis är standard för bunden ränta att man inte tar ut pengarna under bindningstiden. Här var Avanza också tydliga. Samtidigt finns det en alternativkostnad för kunden. Om man plötsligt behöver kapitalet till handpenning för bostadsköp blir handpenningslån mycket dyra. Därför hade det varit önskvärt med en avgift för att bryta avtalet som man skulle kunna ställa mot vad det skulle kosta att ta ett handpenningslån. Jag tyckte inte att det var värt risken eftersom ett par tusenlappar extra i ränta snabbt kan bli det dubbla i kostnad för ett handpenningslån istället.

Respektera att era kunder också har ett arbete

Nu missade ni åtminstone möjligheten att få en i övrigt mycket nöjd kund att flytta över och samla sitt kontosparande hos Avanza. Jag har faktiskt tänkt på möjligheten att samla mitt sparande hos Avanza det senaste året eftersom det skulle öka chansen att bli Private Banking-kund med de förmåner avseende courtage, bolån och service som det innebär. Nu valde jag att avvakta helt enkelt eftersom det sammanföll med att jag hade hysteriskt mycket att göra på mitt jobb. Om jag ska flytta över större belopp, i mitt fall en bra bit över en halv miljon kronor, och bryta en femton år gammal kundrelation gör jag det inte oövervägt. Hade jag fått helgen på mig eller fått vetskap om kampanjen tidigare hade jag antagligen också nappat på erbjudandet.

En sak som jag däremot gillar är att Avanza har börjat klimatmärka sitt fondutbud. Det är jättebra tilläggsinformation för oss konsumenter. Har tänkt skriva om det då jag tycker att det är intressant men helt enkelt inte hunnit titta i detalj hur märkningen går till.

4 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med, denna Black Friday kampanj var inget vidare, inte för mig som är aktieköparkund i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Det där med klimatmärkning, är det ett bra sätt? Jag anser att det i mycket är en ren image-grej, som underlättar försäljning. Men, ger det resultat och hur vet man det? Klimatpåverkan skapas genom aktiv påverkan på företagen och inte genom att aktivt säga nej. Att säga nej och sedan hävda miljövänligt, det är bra för fonderna. Då kan de friskiva sig från ansvar och kunderna tror att de rentvått sitt samvete. Win-win för båda, förutom för miljön.
    Mvh Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att klimat- och miljömärkning är bra. Vi konsumenter ska ju göra informerade val på basis av så mycket information som möjligt.

      Jag håller delvis med om att det är en imagegrej och det var mitt första intryck också men efter att ha granskat hur märkningen fungerar har jag ändå förtroende för den. Ska skriva om det på bloggen men inte hunnit, komplex fråga som jag vill lägga ned mer tid på. Man kan konstatera att klimatmärkningen inte precis är Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Skulle sammanfatta det som att den hjälper att välja bort företag med negativ klimatpåverkan snarare än hjälper att välja de företag med bäst miljöarbete. Det är hur som helst värdefull information som konsument tycker jag.

      Problemet generellt när finansbranschen ska skriva om klimat- och miljö är att man förenklar det och missar komplexiteten. Jag är generellt skeptisk till hållbarhetsdebatten i finanssverige för den är alltför förenklad och det är sällan någon som har sakkunskap i miljö- och klimatfrågor som hanterar frågorna, ta t.ex. hur Nordea använder det som en PR-grej för att stärka sitt varumärke. Samtidigt är det bra att den finns.

      Företagens hållbarhetsrapporter är generellt bra och man kan om man djupdyker få bra information där. Jag har skrivit om ett par av dem här på bloggen men det är för tidskrävande även om jag skulle vilja skriva mer. Problemet är att företagen dels ofta hänvisar till ISO, som är en metod för resultat eller vägen dit snarare än hur man uppnår resultat, och blandar godtyckligt i hur man mäter resultaten. Det de gör är dock oftast bra åtgärder som helhet. Axfoods hållbarhetsrapport är t.ex. utmärkt.

      Radera