lördag 30 september 2017

Månadssammanfattning september

September månad innebär att höstens utdelningssäsong är igång på allvar efter de traditionellt svagare sommarmånaderna. De bägge kärninnehaven Castellum och Clas Ohlson utgjorde tillsammans närmare 80 procent av septemberutdelningen på 1514 kronor. Samtidigt passerade jag under september månad 10 000 kronor i utdelningar sedan start.
Jag skrev i inlägget ett år med bloggen en översikt om de olika mål som hade uppnåtts. Nu har jag fått tillfälle att räkna mer exakt på några av dessa mål.

Sparkvotsmål uppfyllt om minst 75 procent. Slutresultatet för det första året som jag har beräknat mitt sparande är 76,5 procent. Inför det kommande året kommer jag sträva efter att bibehålla samma sparkvot. Anledningen är att jag räknar med något högre intäkter men ungefär lika låga utgifter. Sparandet kommer i relativa termer då minska något även om jag förstås kommer sätta över en tusenlapp då och då om jag har möjlighet. Funderar samtidigt på att unna mig lite mer nu när jag har bevisat för mig själv att jag kan leva sparsamt och uppnå en hög sparkvot.

Sharpekvot är fortsatt väl över 1 procent vilket är ungefär vad jag tycker är rimligt med den sortens sparprofil jag har. I skrivande stund har sharpekvot sjunkit till 1,30 från 1,81 vid senaste noteringen i juni. Det tycker jag är rätt bra med tanke på att mätningen sker dagen efter att mitt näst största innehav H&M har sjunkit med 5 procent.

Standardavvikelsen har däremot sjunkit ytterligare till 7,44 procent from 9,85 procent i juni. Det tycker jag är ett steg helt i rätt riktning eftersom jag vill ha en stabil portföljutveckling.

Några enskilda aktier finns skäl att kommentera.

H&M sjönk som bekant tillbaka igen. Har skrivit en del om min syn på aktien och sitter lugnt i båten. Det kommer ta tid och jag kommer inte ändra uppfattning bara för att farhågorna tyvärr bekräftades ännu en gång. Som jag ser det har jag fyllt på vid en nivå där jag har tagit höjd för en utdelningssänkning. Ponera att utdelningen sänks till 8 kronor, vilket är en minskning med nära 20 procent. Då har jag fortfarande fyllt på till en YOC om 4 procent och har ett GAV över 3,5 procent. Det är godkänt och försvarbart enligt min köpstrategi. En eventuell utdelningssänkning oroar mig därför inte så mycket. Den stora frågan är om aktien klarar att vända trenden på längre sikt. Jag ser krisen till trots inte H&M som konkursmässigt, vilket man ibland kan få intrycket av. Företaget går fortfarande med betydande vinst. Det är främst tillväxten, marginalerna och marknadsandelen som stagnerat vilket i sig förstås ger skäl för oro.

Minesto var nere och vände runt 5 kronor och fick i veckan uppstuds igen dels på börsuppgången i stort och dels på en rad konkreta exempel från företaget som visar att man steg för steg närmar sig sitt första storskaliga kraftverk. Jag har ökat rejält och är nöjd med de 3 000 aktier jag nu har. Just nu ligger aktien plus 7,75 procent.

Ripasso Energy har varit en rysare som länge var 40 procent ned. Jag har under våren våndats och undrat om det var ett förhastat beslut och en ren chansning? Det vet jag fortfarande inte. Vad som gjorde att jag inte sålde var att det i substans hade kommit få nyheter som ändrade grundantagandet som rådde när jag köpte. En nyemission kommer göras vilket devalverar värdet på mina aktier och till dess får jag analysera på nytt om jag är beredd att teckna ytterligare aktier i erbjudandet eller inte. I veckan var aktien som mest 95 procent upp och landade till sist på 45 procent upp. Sanslöst att det kan svänga så mycket. Också här rör det sig om att Ripasso är närmare kommersiella affärer.

Bägge exemplen illustrerar att IPO inte riktigt kan svänga ordentligt och är riskabla investeringar. Jag har börjat tvivla på värdet i att investera i IPO som trots allt minskar min relativa portföljutdelning. Samtidigt gillar jag att investera i den här typen av miljöteknikaktier och intresserar mig för ämnet. Den som vill investera i en IPO bör vara medveten om att de är mycket svårvärderade, inte minst eftersom de i utgångspunkt inte tjänar pengar. Det innebär att aktien kan sjunka ordentligt i väntan på tecken om framtida vinster. Detta kan uppenbart innebära förlorade pengar. De kan samtidigt stiga snabbt när nyheter som andas kommersialisering släpps. Jag ser dem egentligen lite som en lottsedel. Mina innehav är långsiktiga och jag funderar inte så mycket på kursen utan snarare på vilka faktiska nyheter företaget presenterar och vad de innebär för företagets möjligheter att kommersialisera sin produkt på längre sikt och dra in vinster. Alligator Bioscience är fortfarande 20 procent back.

Kan konstatera att andelen månadsutdelare äntligen har ökat, vilket har varit ett långsiktigt mål. Både TransAlta Renewables och Realty Income ger nu en bruttoutdelning på en hundralapp vardera varje månad. Brookefield Renewables är ett nytt innehav i kategorin kvartalsutdelare. Jag testar aktien med en procent av portföljen just nu medan jag bekantar mig bättre med den. Vattenkraft ser jag dock som en både miljömässigt och ekonomiskt hållbar investering som normalt är ganska stabil. Tyvärr har svagare USD/CAD gjort att utdelningen nu är något under prognos. Vad gäller kvartalsutdelarna ökade jag i Sydsvenska hem till 200 aktier efter en bättre rapport senast.

September är annars en månad då jag har haft mycket att göra, tyckt att många av de aktier som jag redan har en stor portföljandel i inte är så billiga att jag vill öka särskilt mycket och samtidigt haft mycket att göra både på jobbet och fritiden. Det har resulterat i att min andel aktier har sjunkit till 92 procent. Det är delvis medvetet. Just eftersom jag är nära fullinvesterad i mina flesta kärninnehav just nu och många av de aktier jag vill öka i är kvartalsutdelare i fastighetsbranschen vill jag gärna vänta in mer klarhet om räntehöjning och eventuella förändringar avseende ränteavdrag innan jag går in stort. Just nu tycker jag att kursrisken är för hög i de flesta av dessa aktier i det avseendet.

ISK-debatten påverkar lite också. Detta är ingen politisk blogg och jag är rätt privilegierad som har möjlighet att spara såpass mycket. Oavsett ändrad ISK-skatt är det fortfarande rätt förmånligt. Samtidigt påverkar det mina investeringsbeslut såtillvida att jag blir mindre benägen att köpa aktier som har en låg YOC eftersom nettoutdelningen i praktiken bli något mindre.

Jag har under det gångna året haft ett mål om att bibehålla en portföljbalans med sikte på ett portföljvärde om cirka 600 000 kronor vid årsskiftet. Nu börjar det närma sig och det börjar därför bli dags att titta på ett nytt portföljmål. Det får bli en framtida uppgift men att sikta mot en aktieportfölj värd en miljon kronor förefaller ha den praktiska fördelen att det är enkelt att räkna ut portföljandelar i enskilda aktier. Det skulle sannolikt också stå sig väl över hela 2018. Åter om detta under hösten!

2 kommentarer:

  1. Brookfield renewablr delar ut kvartal. Har den själv
    /A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland går det snabbt, tack för kommentar rättat till nu.

      Radera