H&M är dagens självklara snackis i aktieentusiastbloggsfären och därför kan jag inte hålla mig ifrån att skriva några spretiga personliga reflektioner. Jag sammanfattade mina tankar här och de gäller i stora drag fortfarande.
Först rapporten. Jag ser den mest som en bekräftelse på vad som har sagts om H&M det senaste året. Det är varken bättre eller sämre än vad jag hade förväntat mig och de orosmoln som finns har inte skingrats. Det är tråkigt att marknadens förhoppningar inte infriades men jag tycker samtidigt inte att något är så allvarligt att jag överväger att sälja av aktier.
Enligt mitt sätt att se det var det här ungefär vad man kunde förvänta sig. Att aktien ändå faller skvallrar dels om icke infriade förhoppningar och dels om fortsatt oro för sämre framtidsutsikter på längre sikt. Många som hade hoppats ger helt enkelt upp och säljer. För egen del har jag hela tiden trott att det ska ta längre tid att vända skutan och sitter lugnt i båten.
Är fortfarande inte imponerad av e-handelslogiken. Dels är det inte gratis att göra reklam på nätet, vilket krävs för att bibehålla marknadsandelar för impulsköp, dels är skillnaden att hålla lager i butik mot att hålla lager för e-handel inte så stor i klädbranschen som andra branscher.
Att adlibris konkurrerar ut bokhandlare beror på att de har en affärsmodell som kan hålla lager av exklusiva sällanköpsvaror som kan prispressas till nivåer som en bokhandel aldrig kan nå. H&M är dussinvaror och därför är det andra faktorer som spelar in. Ett illustrerande exempel är att jag handlade lökar på nätet att sätta inför våren. Dessa var faktiskt billigare i min lokala blomsteraffär eftersom prispressen online var obetydlig jämfört med fraktkostnaden. Då är det andra faktorer som bekvämlighet, kvalitet, erbjudanden och unika produkter som spelar in. Där någonstans tycker jag H&M:s utmaning är i e-handelskontexten.
Jag tror som lekman att H&M gör ett misstag i att söka nischa sig på nya koncept. Jag tror att dessa kostar mer än de smakar och att det kan vara en förklaring till att resultatet haltar. H&M bör istället fokusera på goda och billiga basplagg med hygglig design som en bred massa tycker om. Butikerna är inte så välbesökta som förr och designen känns inte lika väl i tiden enligt mitt subjektiva sätt att se det. H&M försöker vara basplagg och hipster på samma gång och har inte helt knäckt koden.
Jag tror som lekman också att H&M har inte obetydliga problem med varumärket. H&M gör mycket reklam och tar till innovativa grepp men verkar ändå inte riktigt nå ut. Samtidigt känns varumärket lite slitet. I den kontexten tror jag också att det är back to basics som gäller. Tänk mer IKEA och mindre H&M Home/ARKET osv. Ärligt talat: vad är grejen med H&M Home? Har inte själv besökt butikerna men de ser ut som en Östermalmtantbutik, den sortens butiker som säljer en massa små diverseprylar som ingen egentligen behöver men knappt går runt och i praktiken i bästa fall är en stabil fastighetsinvestering. Vill hellre se korven ska kosta fem öre-tänket. Du vet att det är lite jobbigt att gå till H&M men att du hittar de basplagg du behöver till ett konkurrenskraftigt pris.
Att H&M behöver förbättra sin kommunikation med marknaden och börja bli mer trovärdiga i sina prognoser är uppenbart för att återvinna förtroende. Samtidigt tycker jag det är intressant att beakta att de alltid så kritiserade analytikerna var förbluffande precisa i sina estimat den här gången.
Valutaeffekten positiv just nu, oroväckande förstås att det inte fått starkare genomslag i resultatet.
Se absolut inte detta inlägg som finansiell rådgivning. Jag redogör endast för mina tankar kring ett för dagen högaktuellt ämne. Du bör vara medveten om att det kan komma fortsätta svaja i H&M, att det finns risk för sänkt aktiekurs och i förlängningen till och med sänkt utdelning. Detta kände jag dock till när jag ökade i H&M runt 200 kronor senast och min bedömning har inte förändrats.
Självklart hade jag också hoppats på positiva signaler men jag ser
framförallt rapporten som en bekräftelse på att problemen kvarstår.
Avgörande för värderingen blir om man tror att H&M:s ledning förmår
vända trenden eller inte liksom hur lång tid det i så fall tar. Rapporten bekräftar tyvärr att vändningen lär ta tid och åtgärder som på kort sikt kan påverka lönsamheten samtidigt som risken ökar.
Än en gång: detta inlägg är inte finansiell rådgivning utan endast personliga reflektioner från en entusiast till andra aktieentusiaster. Jag äger själv aktier i H&M och avser vare sig köpa eller sälja.
Vad jag förstår tar det tid innan valuta effekten går igenom. Läste att det var först i början av nästa år som H&M känner av den svagare dollarn. Så än så länge är det valutamotvind. Men jag tror att just den kommande valutamedvinden kommer göra att H&Ms marginaler blir bättre på sikt. Även att de har börjat ta betalt för sina plastpåsar i affärerna. Med tanke på alla affärer H&M har borde det sparas in en hel del pengar på plastpåsar. De tar ju 2 kr för dem och pengarna går till någon välgörenhet idag. Men tidigare skänktes ju dessa påsar bort. Osäker vad en plastpåse kan kosta men med drygt 4000 butiker borde det bli några påsar varje år. Jag hoppas att H&M kommer tillbaka och säljer bättre i framtiden. Även jag behåller mina aktier. Direktavkastningen är trevlig i dagsläget :-)
SvaraRaderaMvh Slimis
Hej hej!
SvaraRaderaKul att läsa din syn på bolaget. jag delar inte riktigt farhågorna (ännu) men tycker du redogör bra för hur du tänker. När det gäller valutaboosten trodde jag med att det skulle synas rätt snabbt, men efter att ha läst runt idag, har jag sett att den kommer slå till med effekt först i första kvartalet 2018. Så den som säljer nu missar dopningen då :)
Tack för bra tankar!