lördag 4 juli 2020

Fyra miljoner!

Min nettoförmögenhet passerade under fredagen för första gången fyra miljoner kronor.

Det avser totala tillgångar netto efter att studieskuld och belåning är avräknat. För transparens skull inkluderas utöver aktieportföljen även övriga tillgångar i form av kapital på ett sparkonto avsatt för att lösa min framtida bostad i Sverige samt ärvda aktier på ett VP-konto. Totalt utgör detta cirka 700 000 kronor utöver min aktieportfölj.

Det börjar bli lite lätt komiskt men den här veckan har det trillat in milstolpar på löpande band. Under fredagen passerade min aktieportfölj för första gången även delmålet 3,5 miljoner kronor netto.

Men bloggen är en slags dagbok där jag går tillbaka ibland till hur det har gått tidigare och naturligtvis ska varje större milstolpe högtidlighållas med ett eget blogginlägg.


I min kalkyl har jag egentligen räknat med 2-4 år mellan varje miljon. Den här gången tog det precis en månad. Och den stora rusningen kom i veckan som gick där portföljen ökade med nära en miljon.

Det är en desto mer symbolisk milstolpe för mig eftersom mitt ursprungliga mål vid start för fyra år sedan var att gneta ihop 3,5 miljoner kronor på 6-9 år vilket skulle ge mig möjlighet till en FIRE.

Det känns riktigt bra att veta att jag har ett fuck off-kapital nog att nu ta en FIRE när jag vill. Frågan är istället om jag vill och de kommande åren blir fokus därför på hur jag vill. Just nu känns det så här:

allting som jag vill kan jag göra, a, a, a, a, allt 
när flytet är i luften  
då är lyckan varje dag 
om man är positiv som fan så går allting bra

Avsikten är fortfarande att fira den tredje miljonen på semestern om några veckor. Nu får jag fira dubbelt men ser ändå potential för #sparadkrona utan att behöva göra avkall på att unna mig!

En torr förklaring erfordras. Den är förstås att Minestoaktien har tagit rejäl fart i anslutning till sjösättningen av det första kraftverket i kommersiell drift på Färöarna. Att aktien handlas på de här nivåerna förvånar mig inte över huvud taget. Däremot blev jag positivt överraskad över styrkan i aktien när den återhämtade sig direkt efter ett PM idag om förseningar i strömkabelarbetet. Jag återkommer med ett inlägg om Minesto när sjösättningen har ägt rum och räknar intill dess med en fortsatt mycket volatil portfölj medveten om att det kan gå snabbt i bägge riktningar.

Får man välja mest meningsfulla sätt att tjäna en miljon skulle jag alla gånger i veckan göra om att bidra till framtidens lösningar för förnybar energi genom att stödja företag i deras kritiska utvecklings- och kommersialiseringsfas. Det vinner vi alla på.

Jag är knappast den enda Minestomiljonären. Vi är nog rätt många nu. Med cirka 16 000 ägare på Avanza vill jag rikta ett varmt grattis till alla er andra som just nu är lika euforiska som mig över utvecklingen i Minesto - och den resa vi förhoppningsvis har framför oss det kommande decenniet!

Har inte ens hunnit köpa in något nytt sedan aktieportföljen passerade 3 miljoner i onsdags...
därför blir det återigen Kir!

11 kommentarer:

  1. Otroligt fin utveckling - sådan man nästan bara kan drömma om. Stort grattis! Ska bli riktigt spännnande att följa dig på den fortsatta resan framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är fantastiskt att se att det är möjligt, själv överraskad över hur fort det har gått det hade jag aldrig vågat drömma om!

      Radera
  2. Är genuint glad och lycklig för din skull! Mycket bra analys och ihärdighet och det är för mig självklart att du skall bli belönad för detta. 4MSEK är få förunnat!

    Allt gott!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Genuint Tack för de vänliga orden Sofokles! Hoppades själv ursprungligen på 3 miljoner och 4 var avlägset. Det är fortsatt hårt arbete som gäller och jag följer Minesto mer aktivt än någonsin för att bilda mig en uppfattning om vad som händer.

      Allt gott!

      Radera
  3. Wow! Grattis!
    Man kan få till underbara resor när rätt aktie går bananas. Dock tråkigt när den får för sig att rasa och man mentalt har bitit sig fast (been ther, done that)! Vakta medsidan är min uppmaning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja att aktien kunde nå de här nivåerna förvånar mig inte alls men var inte förberedd på kraften i den plötsliga uppgången. Det är tydligen en större investerare som köpte nästan 1 procent av aktierna i veckan.

      Visst är det så, har sett det tidigare i just Minesto. Jag ser det som ett case där jag kan förlora halva kapitalet om något går fel men där det fortfarande finns väldigt mycket uppsida om det rullar på enligt plan. Har därför satt av en årslön som jag är beredd att förlora om det skiter sig.

      Har försökt läsa in mig och vad jag kan se är det sjökabeln som inte har installerats vilket alltså inte beror på Minestos kraftverk utan är ett arbete som utförs av en underleverantör. Lite surt men vad jag förstår kan det röra sig om en försening på högst 1-3 veckor vilket i ett långt perspektiv inte är särskilt dramatiskt alls. Det jag är intresserad av är hur mycket el det kommer visa sig att kraftverket genererar och det får vi nog en indikation om först ett par månader efter sjösättningen. Minesto har sjösatt kraftverk tidigare i Wales så det är i sig inget nytt även om man har utvecklat designen.

      Minesto är ett värdeinvesteringscase som tillväxtaktie för mig där jag baserar min investering på den vinst per aktie jag bedömer vara rimlig på 5 och 10 års sikt. Därför tittar jag mindre på kursen och mer på vad som händer i företaget och hur det påverkar framtida vinstestimat (potentiella order/konkreta parker, potentiella ökade intäkter från teknikutveckling, faktisk intäkt från första kraftverket, kapacitet i produktion, utgiftssidan och burn rate, möjlighet för ytterligare stöd osv).

      Jag tror att man gör klokt i att bilda sig en egen uppfattning om en akties värde i olika scenario. Då blir det lättare att ha is i magen om det kommer en nedtrend. Jag tittar i så fall snarare på möjligheten att bottenfiska fler optioner.

      Radera
  4. Hej och gratis till en otrolig fin a bra utveckling och jag hoppas att jag själv är där du är om några år. Jag undrar hur du tänker angående pension då du räknar på din nettoförmögenhet? Är det någonting du tar med på något sätt?

    //Sparslösarn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej jag räknar inte med pensionen. Har en rätt liten skvätt gammal tjänstepension från något tidigare jobb hos Avanza men räknar av den. Det som räknas är min aktieportfölj, några ärvda aktier på ett VP-konto och mitt bankkonto där jag satt av pengar till en kontantinsats. Sedan drar jag av CSN-lån och kredit på portföljen. Räknar inga andra tillgångar heller, endast kapital.

      Ärligt talat har jag rätt dålig koll på hur stor min pension är eftersom jag ser det som att min portfölj är tillräcklig pension, sedan faller väl den egentliga pensionen ut så småningom också. Brukar titta till PPM ett par gånger om året.

      Lycka till själv! Fortsätt med regelbundet månadspar med en hög sparkvot över tid. Det räcker långt nog och är övertygad om att du lyckas nå dit du vill med tiden, sedan är det en bonus om det flyter på och går fortare.

      Radera
  5. När räknar man med att göra vinst i Minesto?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs analyserna från Västra Hamnen och Pareto, länkar till dem i mitt inlägg om Minesto i början av maj. De uppskattar en vinst på 1,5-2,5 kronor per aktie och positivt kassaflöde på 4-5 års sikt (100-200 MW i ordervärde om 5 år). Det möjliggör i sin tur att bilda sig en uppfattning om aktiens värde. Rent tekniskt uppskattar Västra Hamnen en vinst på mellan 30-60 öre inom 1-2 år men då inkluderas bokföringsmässiga grepp (aktiverat arbete för egen räkning). Det lilla DG100-kraftverk som nu sjösätts beräknas ge 1-2 miljoner kronor årligen i intäkter från producerad el beroende på hur mycket det körs och hur väl det fungerar. De kraftverk som planeras därefter är minst 5-10 gånger större. Ytterligare ett DG100 och två DG1000 ska i på Färöarna det kommande året och man förväntar sig att en första park ska byggas utanför Holyhead, Wales med minst 10 MW i ett första steg.

      Radera
  6. Tack! Firade med champagne hos några vänner idag!

    SvaraRadera