onsdag 1 juli 2020

Aktieportföljen passerar tre miljoner

Milstolparna duggar verkligen tätt nu och den 1 juli passerade min aktieportfölj för första gången tre miljoner kronor netto. Och det bara en dag efter att ha passerat gränsen brutto.

Det känns rätt overkligt för portföljen är upp mer än en halv miljon på en vecka. Det innebär ju i praktiken att jag har vunnit ett år på min sparresa. Det hade jag aldrig kunnat drömma om när mitt ursprungliga mål var att gneta ihop 2,5 miljoner kronor efter de första fem åren för att kanske, kanske kunna uppnå 3,5-4,5 miljoner på 8-9 års sikt. Nu har jag redan 3 miljoner efter fyra år. Det gäller dock att aldrig ta framgången för given och fortsatt hårt arbete behövs för att bevara kapitalet.

Det känns ändå mycket inspirerande att inse att om portföljen klarar att växa med 16,5 procent per år även över de kommande fem åren är mitt drömmål på 11 miljoner inte längre en abstrakt omöjlighet.

Den stora förklaringen är förstås den kraftiga uppgången i Minesto som jag skrev om i gårdagens månadssammanfattning.

Minestos första kommersiella kraftverk ska sjösättas imorgon torsdag, eller hósdagur som det heter på färoiska. En uppdatering om Minesto kommer på bloggen så snart sjösättningen är avslutad.

Detta inlägg kommer uppdateras med en bild på ett glas kir när andan faller på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar