lördag 22 februari 2020

Utdelningar februari 2020

Februari är näst augusti min svagaste utdelningsmånad. Är därför glad att jag klarade av att passera en tusenlapp i utdelningar i år trots att Akelius och Oriflame återköpts från börsen. Därför stannade dock utdelningarna på 1 231 kronor vilket är ganska exakt bortfallet från Akelius jämfört med ifjol.
Totalt bidrog tio aktier under februari. Noterbart fick jag cirka 300 kronor netto från tyska Siemens och Vitreous Glass gör debut i portföljen där februariutdelningen blev cirka 75 kronor netto. Resten utgörs av mina månadsutdelare och de kvartalsutdelare som delar ut i februari såsom P&G.

Att utdelningarna inte ökar mer beror också på att jag har ökat medvetet i Minesto det gångna året på bekostnad av avsättningar till utdelningar.
Nu går vi äntligen in i årets utdelningssäsong där jag förväntar mig över 25 000 kronor i utdelningar under mars till maj varav över 20 000 kronor under april och maj. I mars ser jag också fram emot att portföljen förväntas ha dragit in mer än 100 000 kronor i utdelningar sedan start.

Normalt brukar jag återinvestera dem men eftersom de flesta utdelningsaktier jag bevakar är högt värderade just nu kommer jag snarare använda vårutdelningen till att minska min belåning i väntan på bättre lägen.

3 kommentarer:

  1. Snyggt!

    Varför inte öka mer i Vitreous Glass, då kursen är på låga nivåer?
    Jag har följt just detta bolag sedan Gustav och Framtidsinvesteringen skrev om det, men har ej kommit till "verkstad". Detta då jag är tveksam för tillväxt samt att de kan komma att bli drabbade av nya/kraftigare miljöregleringar. Vad är dina tankar kring detta?

    Önskar dig en underbar lördag!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överväger att ta in innehavet mer permanent men det har inga större tillväxtutsikter och något ojämn utdelning. Också lite tveksam där men så länge aktien handlas till en YOC runt 10 procent är det en väl tilltagen riskpremie då jag normalt vill ha cirka 5 procent för den typen av lite mer riskabla aktier. Frågan är väl hur långsiktigt hållbart glas är som förvaringsprodukt men med tanke på ny miljölag om utfasning av plastprodukter kan det också slå andra vägen.

      Tog in en första bevakningspost men planerar att öka senare i år. Tanken är

      De kompletterar bra med utdelning i februari och augusti där jag behöver ha in nya alternativ sedan Akelius och Oriflame köptes ut från börsen. Fick också upp ögonen för Vitreous Glass genom Gustav och Framtidsinvesteringen så de har varit på bevakning i ett års tid. Kommer ha en liten post på högst 1 procent på lång sikt men om YOC är runt 10 ger 1 procent ändå en avkastning som hade jag investerat 2 procent i en vanlig aktie. Det ger i sin tur utrymme att öka i mer stabila aktier som är väl dyra i YOC räknat nu med en sund nettoutdelning i portföljen totalt sett.

      Önskar dig lycka till nu med boklanseringen!

      Radera
    2. Ibland går det snabbt, en del av svaret försvann. Tanken är att öka löpande under året skulle det stå. Kommer garanterat öka inför augustiutdelningen men det beror mest på hur alternativkostnaden ser ut avseende värdering i andra aktier.

      Radera