lördag 1 februari 2020

2,5 miljoner kronor

Min förmögenhet har idag passerat 2,5 miljoner kronor. Netto efter att lån för CSN och kreditlina är avräknat. Det innebär att mitt nästa mål om 3 miljoner kronor är inom räckhåll redan i år. Det hade jag inte räknat med då prognosen är att målet ska nås senast december 2024.

Aktieportföljen verkar också ha passerat 2 miljoner kronor netto för första gången idag men den landade till sist på 1 981 133 kronor. I teorin skulle jag rent av kunna klara att bli Private Banking kund hos Avanza innan året är slut men det förutsätter att de större innehaven fortsätter utvecklas positivt.

 Utdelningarna har jag skrivit om tidigare här.

Jag har tagit tag i mitt sparande på allvar sedan årsskiftet. Har sänkt mina boendekostnader med över 30 procent. Mina intäkter är också högre än ifjol. Sammantaget gör det att jag i år räknar med att spara minst 25 procent mer än ifjol. Det ger dessutom över lite buffert i vardagen och jag kommer faktiskt inte snåla utan unnar mig att lägga undan en buffert varje månad.

Mitt sparande kommer att utgöra minst 70 procent av min lön, beror lite på valutakurser för just nu blir det faktiskt någon tusenlapp mer varje månad. Därför är sparkvoten inte så intressant att räkna på. Mina boendekostnader ligger fast på cirka 17 procent per månad varför jag istället räknar på en konsumtionskvot. Den här månaden ligger den i princip på 13 procent. Målet är att löpande konsumtion ska minska till 5 procent varefter jag har 8 procent över som buffert för engångsköp av sällanköpskaraktär, resor och extrasparande om andan faller på. Det finns dock ingen jättepoäng i att maxa sparandet med ytterligare några tusenlappar om året så efter att ha kört tre hundår väljer jag nu att få ut lite mer livskvalitet istället i form av lite dyrare mat, lite fler resor och lite fler inköp.

Eftersom utgifterna har varit lite större under januari kommer jag ändå att köra en liten snålmånad i februari. Det passar bra när det bara är 20 arbetsdagar på 4 arbetsveckor. Jag utmanar mig själv i att försöka klara matutgifter på under 2 000 kronor, inklusive jobbluncher.

Den stora förklaringen stavas Minesto. På det nya årets första månads sista dag drog aktien iväg uppåt med 11,5 procent. Mitt innehav är fortfarande stort och jag har ökat det ytterligare genom att teckna fullt i emissionen och därefter passat på att köpa ännu fler aktier och några teckningsoptioner. Passade på att öka innehavet med 10 procent när aktiekursen var lägre än vad optionens inlösen kostar. Mitt innehav är helt och hållet långsiktigt så jag ger mig över huvud taget inte på att försöka spekulera i de stundtals kraftiga rörelserna i optionerna och aktien. Är dock glad att jag lyckades köpa på mig min nya post tidigare i januari och december innan aktien drog iväg uppåt igen idag.
Det ska bli väldigt spännande att följa Minestos första kommersiella projekt på Färöarna i år!

H&M var ett annat glädjeämne. Aktien är faktiskt på plus nu igen och det visar att surdegar brukar återhämta sig om man har tålamod och de fundamentalt levererar. Också Serneke har varit ett glädjeämne sedan de nu har sålt 80 procent av Karlatornet vilket väsentligt minskar risken i aktien. Jag köpte en hel del aktier runt P/E 2 och även om det finns en hel del risk som inte är känd eftersom vi ännu inte vet helt hur avtalet är utformat så har risken trots allt minskat väsentligt. Ska bli spännande att se hur verksamheten i stort går i nästa rapport för det blir mest avgörande för min del.

Data Respons sålde jag eftersom de ändå skulle köpas ut från börsen i februari. Passade på att få kapital till att köpa Minesto. Har också minskat lite i Eco Wave Power. Företagets kommunikation är inte precis klockren och det finns en osäkerhet kring om de verkligen kan leverera vad de sa i prospektet. Något jag har lärt mig till sist efter att jag sålde MQ är att man inte ska sitta och vänta på att surdegarna ska återhämta sig. Det är ofta bättre att sälja i just sådana aktier för att istället öka i företag som går bra när det finns tillfälle. Alltså frigjorde jag lite pengar för att öka i bland annat Minesto, Serneke, Gjensidige och Kopparbergs istället. Jag vill dock inte sälja av Eco Wave Power helt ännu eftersom jag vill se vad företaget faktiskt levererar bortom enskilda artiklar i media. Kommande två rapporterna borde ge ytterligare information.

Tre nya aktier har åkt in i portföljen. Kvartalsutdelaren Vitreous Glass har jag tittat på en längre tid efter tips från andra bloggare. Tidigare har det inte blivit av men nu valde jag att köpa en post. Huvudanledningen är att aktien har utdelning i februari och augusti, mina två svagaste månader. Sedan Akelius och Oriflame köptes ut har jag aktivt letat nya alternativ och Vitreous Glass som jag kollat på kändes då rimligt. Aktien har en något oförutsägbar utdelning, vilket jag inte gillar, men det kompenseras av en yield on cost på över 9 procent. Kommer nog öka mer i aktien inför augustiutdelningen. Azelio har jag också haft koll på en tid och även om jag gillar Ripasso Energy/Swedish Sterling mer så verkar företaget vara i ett spännande skede varför det blev en första bevakningspost. Till sist har jag också tagit en position i Elkem. Det är ett norskt företag som jag faktiskt känner till redan från studietiden då jag kollade på sommarvikariat hos Elkem. Det som lockar är framförallt deras starka kompetens inom kisel, som är en nyckelkomponent i solenergi. Dessutom handlas företaget kring en yield on cost omkring 10 procent. Efter att ha ögnat igenom senaste rapporten tror jag inte att de kommer kunna bibehålla en så hög utdelning på sikt om inte resultaten vänder men jag tycker fortfarande att företaget är lågt värderat och spännande. När Data Respons åkte ut fick Elkem helt enkelt ersätta i min exponering mot norska aktier.

Min stora position i Minesto innebär tyvärr att belåningen har ökat lite till 11,2 procent. Jag vill ner väsentligt men det får bli ett långsiktigt projekt. Vårmånadernas utdelningar kommer hjälpa till. Min sharpekvot är 1,43 vilket är rätt bra för min över lag defensiva portfölj. Standardavvikelsen är 21,66 procent vilket inte är så underligt med stora rörelser i flera större innehav.

4 kommentarer:

  1. Jag ber att få gratulera!

    De 3 miljonerna kronorna och status "PB" kommer nås snabbare än du anar. Med din strategi och vetskap - ditt smarta och väl inarbetade arbetssätt - kommer du att klara det galant!

    Allt gott!

    /Sofokles

    SvaraRadera
  2. Grattis till nya milstolpen och bra jobbat. Bara en tidsfråga tills du når 3 miljoner :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Grattis till milstolpen, själv har jag en bra bit kvar till samma nivå!

    SvaraRadera
  4. Stort grattis till milstolpen!

    SvaraRadera