H&M är ett av mina ursprungliga innehav. Den senaste tiden har jag låtit aktien vara till följd av företagets utmaningar men det är fortfarande ett av portföljens större innehav. Så här tre år efter att jag gick in i aktien tyckte jag dock att det vore på sin plats att dyka ned i rapporten och uppdatera mig om hur det egentligen går för företaget.
Rapporten motsvarade nästan exakt analytikernas förväntningar med en felmarginal på endast 2 promille starkare resultat än förväntat. Man ska dock komma ihåg att detta är en minskning med 1,3 procent jämfört med ifjol. Bruttomarginalen blev 55,4 procent helt enligt förväntan. Också detta är en minskning med 0,7 procent jämfört med ifjol.
Tillväxten på flera större marknader är lovande, särskilt noterbart stor ökning i både USA och Ryssland. Samtidigt minskade försäljningen med 2 procent i lokal valuta i Tyskland som är H&Ms största marknad med 15 procent av företagets omsättning. Detta är faktiskt anmärkningsvärt lågt med tanke på att försäljningen av kläder i branschen som helhet var god i Tyskland i senaste statistiken. Detta förklaras av ett byte av onlineplattform i Tyskland och det blir viktigt att i kommande rapporter söka tecken på en vändning.
Försäljning online ökar med 27 procent (20 procent i lokala valutor). Antalet medlemmar i kundlojalitetsprogrammet har ökat med 23 procent sedan föregående kvartals utgång. Antalet nya butiker (130) är något lägre (45 färre) än förväntat för 2019. Nästan alla är utanför Europa och USA, nya länder är Tunisien och Vitryssland samtidigt som man etablerar sig online och genom franchise i ytterligare tre länder. Endast tre nya H&M Home-butiker planeras vilket är en påminnelse om risken att bli hemmablind för vad som fungerar i Sverige, som idag utgör en liten del av H&M:s omsättning.Samtidigt stängs något fler butiker än tidigare planerat (165 jämfört med 160). Något man ofta glömmer är att H&M trots de svaga åren fortfarande växer på nya marknader. Problemet är att marginalerna är lägre både online och offline. Samtidigt kan inte uteslutas att H&M skulle kunna vända de här årens investering till sin fördel när det blir tuffare tider för flera konkurrenter så som företaget har gjort historiskt. Jag tycker dock att rapporten tydliggör att H&M inte längre är en tillväxtaktie och inte heller ska värderas som sådan.
Att varulagret ökar med 11 procent (4 procent i lokala valutor) är oroande. Samtidigt utgjorde det 18,3 procent av omsättningen vilket är 0,3 procent lägre än första kvartalet i år. H&M skriver i rapporten att de förväntar sig att kostnaden för prisnedsättningar (reor) minskar med 1,5 procent det tredje kvartalet vilket skulle innebära något bättre marginal och vinst. Att prisnedsättningarna i relation till omsättningen minskade med 1 procent är en försiktigt positiv indikation om bättre tider på sikt men för tidigt att säga om det är en variation eller trend. Till sist en positiv prognos om att sommarförsäljningen har börjat bra och förväntas upp 12 procent i juni jämfört med ifjol.
En notering inför nästa kvartalsrapport blir därför att försäljning i Tyskland, prisnedsättningar och varulager särskilt bör följas upp för att få indikationer på om problemen lösts eller är bestående.
Min syn på H&M kvarstår i allt väsentligt. Företagets utmaningar kvarstår men det finns åtminstone förutsättningar för en bättre utveckling på sikt. Man bör komma ihåg att utdelningen överstiger vinst per aktie varför en förändring behövs på sikt. Kommande rapporter får avgöra om man kan skönja en mer permanent trend i rätt riktning. H&M har inte varit en särskilt bra investering hittills men aktien har å andra sidan utdelningsmässigt levererat det jag har förväntat mig till ett hyggligt pris. Därför kommer jag behålla H&M men varken ökar eller minskar på nuvarande nivåer.
Marknaden tog emot rapporten mer positivt än mig och aktien är upp över 8 procent i morgoncallen. Kanske beror detta till dels på att tidigare inprisad oro över svagare rapport inte infriades. Jag ser det därför snarare som att marknaden återvänder till den nivå där H&M har värderats den senaste tiden.
Som vanligt ska mina inlägg inte läsas som finansiell rådgivning. Gör alltid din egen analys.
Hej!
SvaraRaderaKänns ändå som att det går bättre. Det är kul.
Men nog fasen är det en alldeles för stor uppgång på denna rapporten. Så väldigt bra var den inte.
Mvh PB?
Nja, ser det som att marknaden lugnades av rapporten och att H&M återgår till den värdering företaget har haft senaste tiden - varken mer eller mindre.
RaderaEn sak jag har funderat över är varför det ännu inte pratas mer om vad HMs affärside bygger på? Det känns inte särdeles långsiktigt hållbart att skapa lönsamhet gnm att exploatera människor hårt i 3e världen och sedan sälja i väst (välfärdsarbitraget), vilket är vad de skapat sin framgång med. Textiler är även en tämligen smutsig bransch, inte många miljöpoäng direkt.
SvaraRaderaMvh investera-pengar.blogspot.com
Tyvärr gäller det nog för de flesta lågprisaktörer i klädbranschen. H&M:s miljö- och hållbarhetsarbete är i övrigt branschledande om man inte jämför med nischade små ekoföretag. Jag har skrivit om det tidigare när gått igenom hållbarhetsredovisningen: https://utlandsutdelaren.blogspot.com/2017/12/hallbara-investeringar-h-kritiserad.html
RaderaTror inte heller detta är specifikt för just H&M. Håller med Utlandsutdelaren om att H&M verkligen förbättrat sig i detta och nu är branschledande.
RaderaTextiler kommer fortsätta finnas på ett eller annat sätt och jag tycker mig se att H&M jobbar hårt med att få fram t.ex organiska kläder.
Tror detta bara är början på en grönare klädbransch, där H&M förhoppningsvis fortsätter vara i framkant.
Mvh PB?
Tack för en bra sammanfattning! Håller med i stort sett ordagrant :) Kul att förändringsarbetet börjar synas mer i siffror, men utmaningar kvarstår. Jag varken köper eller säljer inte heller på nuvarande nivåer. H&M blev i alla fall veckans bästa aktie i portföljen :)
SvaraRadera