lördag 19 januari 2019

Slarvigt Avanza!

Vill uppmärksamma läsare på att Avanza har ändrat villkoren för flera av sina aktier, framförallt ETF:er i USA och Kanada. Förändringen innebär att det inte längre går att köpa fler aktier i de aktier som listas men det går att sälja hela posten om man inte vill fortsätta behålla aktien.

Jag har tidigare kritiserat den hastiga Black Friday-kampanjen (länk). Det jag kritiserade Avanza för då gäller tyvärr nu också. Det behövs en förståelse för att det är mycket pengar för oss kunder och att vi vill ha rimlig tid att göra övertänkta beslut. Dessutom har vi arbeten, studier eller annat som tar tid.

I mitt fall berördes nu bara Brookfield RES som jag funderat själv på att sälja just för att jag också har märkt att aktien är krånglig när det gäller beskattningar av utdelningar. Men jag hade uppskattat information i rimlig tid i förväg. För självklart vill man både överväga om man ska behålla, sälja eller rent av öka medan det går. Och det ställs ju i relation till andra planerade transaktioner. Just Brookfield RES gillar jag för att det är en tråkig och förutsägbar kvartalsutdelande aktie som förvaltar förnybar energi, företrädesvis vattenkraft. Det finns få breda aktier inom förnybar energi på Stockholmsbörsen varför jag gärna kompletterar med utländska aktier för den sektorn. För egen del blir behålla, öka eller sälja en fråga om hur jag gör framöver när det gäller boende och arbete.

Dagen därpå kom en rättelse att Brookfield RES ingick bland de aktier man kan behålla och handla i tills vidare medan frågan ses över ytterligare. Det tycker jag är bra och klokt.

Det ska sägas att Avanza samtidigt möjliggör handel i 417 nya kanadensiska aktier vilket är spännande! Men jag skulle mer uppskatta att man kan lita på att det går att handla i det kundutbudet man har än genomför oförutsägbara förändringar med kort varsel. Uppskattar därför att Avanza är försiktiga i att ta in nischmarknader som flera av oss som sneglar på utlandet tycker är intressanta men som samtidigt blir dyrare för den genomsnittlige kunden eftersom de kostar mer att administrera.

Förstår att Avanza inte kan rå över alla aspekter och själva tvingas anpassa sig till snabba förändringar av villkor på utländska börser. Men att få information om ändringar som träder i kraft nästa börsdag mindre än en timme innan Stockholmsbörsen stänger är inte seriöst. I mitt fall hade jag en lång arbetsdag och såg meddelandet såpass sent att jag inte ens hade möjlighet att agera innan förändringen ägde rum.

Den dag då jag har möjligheten att bli Private Banking-kund är den här sortens saker viktiga. Inte minst eftersom jag befinner mig en hel del utomlands där det inte alltid är lika lätt att agera snabbt och eftersom jag av samma skäl inte har Avanzaappar som man kan handla med i realtid. Avanzas kundservice brukar vara föredömliga i att snabbt och tålmodigt ge svar och lösningar på allt möjligt. Därför är det synd att den här sortens kampanjer och information om ändrade villkor hastas igenom. Med tanke på hur courtagefria kampanjer också ofta smygs fram nuförtiden med kort varsel, trots att de flesta trogna kunder vet att de ofta är på väg och planerar därefter, får man ibland känslan av att det handlar mer om PR än om att vi kunder ska få en ärlig chans att utnyttja de erbjudanden som ges.
Underskatta inte vikten av kundrelationen och fortsätt leva upp till att än en gång ha Sveriges nöjdaste kunder för tionde året i rad!

5 kommentarer:

  1. Jag kan bara instämma i din kritik emot Avanza. Och det här är tyvärr långt ifrån första gången Avanza trampar rejät i klaveret. Så enormt amatörmässigt skött. Är det kanske så att det redan börjat lukta rutten gammelbank om Avanza? Dvs att de gått med i oligopolet som struntar i kunderna och bara ser till sitt eget? Vad har de isåfall för konkurrensfördel kvar? Ingen alls. Sedan alla dessa totalt meningslösa IT-satsningar de gör, utveckling för utvecklingens skull i många fall. Samtidigt som kärnverksamheten inte drivs professionellt nog.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja det finns mycket bra med Avanza också. Jag är för det mesta nöjd med kundservicen. Mer så att jag tycker att de glömmer bort kundperspektivet ibland när det ska gå fort. Bolånen också ett exempel där det borde finnas någon sorts kontaktkanal även om det ligger i produktens natur att man samarbetar med tredje part på standardiserat sätt för att höra kostnaden nere för alla.

      Radera
  2. Nordnet gör ju exakt samma förändring. Och alla andra om dom hade dessa i utbudet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inte kund hos Nordnet och ser inte varför jag måste jämföra. Avanza brukar kunna leverera bättre.

      Radera
  3. Hej utlandsutdelaren!

    Tänker lägga till dig i min blogglista, intresserad av ett länkbyte?

    SvaraRadera