tisdag 12 december 2017

Hållbara fonder och sparad krona

Gläds åt nyheten att en hållbar fond för första gången ligger i topp bland Sverigefonderna (länk). Hoppas att fortsätta min serie om hållbara investeringar där jag har granskat några av portföljinnehavens hållbarhetsrapporter. Har dock inte hittat tid eftersom de inläggen tar ett tag att göra. Mitt tänk är att hellre köpa aktier direkt i företag med ett bra hållbarhetsarbete snarare än att köpa en hållbarhetsfond. Anledningen är att det helt enkelt är billigare.

Fonden i fråga är Nordea Swedish Stars. Enligt den utmärkta fondsajten Morningstar har den en förvaltningsavgift på 1,40% (länk). Fonden har slagit index de fyra senaste åren men jag tycker ändå att förvaltningsavgiften är hög. Varför? För att fonden till stor del innehåller stora börsbolag. Volvo, Investor, SEB, Autoliv, Nordea, Sandvik, ABB, Kinnevik och Tele 2 utgör mer än halva fonden. I någon mån är det en indexliknande fond som har plockat ur ett fåtal mindre etiska innehav och dumpat H&M. Ett liknande urval kan du göra själv hos Avanza med 0,25% köpavgift. Du spar då över 1% per år. Nog kan man invända att Nordea säkert förvaltar köp och sälj skickligare än en lekman men som jag har skrivit om tidigare (länk) är min förväntan på hållbara fonder att de antingen är indexnära fonder med låg förvaltningsavgift (under 1% där betalningen går till hållbarhetsgranskning snarare än den indexnära och relativt automatiserade förvaltningen) eller också fonder som mer aktivt fokuserar på SME-miljöteknikföretag. I det senare fallet kan jag tänka mig att betala en ansenlig förvaltningsavgift för att någon annan gör det jobbet på heltid. Problemet med hållbarhetsfonder är att de i regel aldrig gör just det jobbet. Snarare riskerar du att få betala höga avgifter för att de förvaltar en portfölj med OMX30-innehav som du lika gärna kunde månadsspara i själv till lägre årsavgift. Mitt tips är därför att du väljer ut ett antal aktier som hållbarhetsfonderna investerar i och istället köper dem själv på ett investeringssparkonto.

Förra veckan kom min årliga återbetalning från Länsförsäkringar. Ifjol räckte den till en Axfoodaktie. I år blev det lämpligt nog en aktie i det norska försäkringsbolaget Gjensidige.

Till sist ville jag bara avsluta med att skriva plötsligt händer det: rea på krossade tomater!
Som vegetarian utgör krossade tomater tillsammans med morötter och lök en bas i de flesta recept jag lagar. Nu kunde jag köpa ett helt flak med 25 procents rabatt. Det är inga stora summor men ändå några sparade kronor på en billig basingrediens som räcker i minst två månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar