lördag 29 januari 2022

Utdelningar och nya aktieköp under januari

Utdelningsåret 2022 är igång! Under januari månad trillade det in 2 144 kronor vilket är en ökning jämfört med ifjol men fortfarande lite lägre än för två år sedan. Det beror på att jag har sålt Bosjö och Sydsvenska Hem, två kvartalsutdelare som hade en hög direktavkastning men också var ganska sårbara på grund av en mycket liten fastighetsportfölj. De tjänade mig väl under portföljens första fem år med totalt 30-40 procent i ackumulerad utdelning mot inköpskursen men nu när portföljen har vuxit sig till en storlek stor nog att klara en FIRE har jag istället valt att minska risken. Det får dock som konsekvens att jag behöver jobba med att köpa nya utdelningsaktier för att ens tangera fjolårets utdelning vilken dock var dopad av extrautdelningar för att kompensera sänkta eller innehållna utdelningar under pandemiåret 2020.

Under januari månad är det bara åtta aktier som delar ut i nuläget. Utöver månadsutdelarna och ett par mindre kvartalsutdelare står Clas Ohlson för halva januari.

På samma tema har jag under nedgången senaste tiden ökat lite försiktigt i relativt defensiva aktier. Min uppfattning är att man får en bra temperatur på börsen i nedgång genom att titta på hur sådana aktier värderas för de är sällan billiga, på sin höjd rimliga. Från ett utdelningsperspektiv är en defensiv aktie med tillväxt billig om den handlas till en direktavkastning över 4 procent i rådande ränteläge. Om den handlas en bit över 3 procent är den ganska rimligt värderad. Obs att detta är ett riktmärke, naturligtvis tittar jag på en lång rad variabler och läser de senaste rapporterna och nyheterna ordentligt också, poängen är bara att jag på ett enkelt sätt ska kunna se när aktier börjar bli intressanta att titta på att öka i igen och fördjupa mig lite ytterligare. Jag har valt bort fler aktier än vad jag har ökat i då mina signalparametrar har signalerat att de börjar bli rimligt värderade men fördjupad analys av rapporter och nyheter har visat på olika brister.

Först och främst har jag ökat i Investor. Det är en kvalitetsaktie som aldrig är billig. De har en kassa stor nog att att höja utdelningen under decennier framöver. Det tar mig emot att köpa på en direktavkastning på 2 procent men samtidigt tyckte jag att det finns få tillfällen att öka och nu är kanske ett att åtminstone fylla på så till den grad att portföljandelen inte sjunker de kommande två åren. Förr eller senare kommer ett läge att öka ordentligt. Det blev en ökning av innehavet på 2,5 procent mot befintligt antal aktier. Större delen av aktier fick jag helt gratis i en arbitrage-swap, dvs. jag växlade A-aktierna mot den billigare B-aktien och använde mellanskillnaden till att öka portföljandelen. Jag sparade dock ungefär lika mycket till att minska belåningen som nu är 9,4 procent till följd av aktieköp och börsnedgång. Jag tycker helt enkelt inte att börsen är så billig att jag vill öka belåningen alltför mycket, att skjuta upp en bättre ränta med en månad ytterligare kändes som en rimlig avvägning då jag inte vet hur börsen utvecklas framöver. Det är ofta klokt att sprida ut sina aktieköp över tid.

Sedan har jag ökat innehavet i Castellum med 2,5 procent mot befintligt antal aktier. Jag gillar förvisso inte den stora rörligheten i ledningen men företaget sitter på en mycket fin fastighetsportfölj och en direktavkastning på 3,33 procent är den nivå då jag enligt min ursprungliga strategi ska öka lite försiktigt. Också här är målet att bibehålla portföljandel då jag inte anser att aktien är särskilt billig, bara rimligt värderad. Jag tror att de höjer utdelningen med 5 öre till 3,5 öre per halvårsutdelning.

Gjensidige presenterade en fin rapport och är en aktie som jag länge har velat öka i. Det är den norska marknadens kanske finaste försäkringsbolag med en stabil kundbas. Aktien handlades till en direktavkastning på över 3,5 procent vilket återigen inte är billigt men fullt rimligt. De har dessutom höjt utdelningen med 4 procent i år och brukar i tillägg ofta ge extrautdelningar mot slutet av året som jag inte har kalkylerat med ovan. Jag ökade mitt innehav med hela 10 procent mot befintligt innehav.

Jag fortsätter att fylla på i Sveriges enda månadsutdelare Cibus. Aktien har varit ganska högt värderad men har nu kommit ned lite i värdering. Tyvärr kommer företaget att göra en emission vilket inte behöver vara dåligt då de brukar använda kapitalet till att utöka fastighetsportföljen och företagets värde. Det lär innebära en utspädning på uppemot 10 procent och jag gillar inte att det är oklart om vi småsparare får teckna i emissionen eller om det blir en riktad företrädesemission till storägare. Företaget gör gällande att utdelningsnivån inte ska påverkas av utspädningen. Det återstår att se om de lever upp till detta men deras mål är att höja utdelningen med 5 procent årligen ungefär. Jag fortsätter att lita på att de klarar av detta givet fler förvärv intill motsatsen bevisas. Ökade med 5 procent mot befintligt innehav.

Jag passade på att öka i TransAlta RES också, ett kanadensiskt företag som äger förnybar energi-parker. De har haft problem då ett vindkraftverk har gått sönder i en av deras parker vilket är en viss varningssignal och de ska byta ut hela beståndet i den parken efter en utredning. Vindkraftstekniken är såpass mogen idag efter decennier av utveckling att jag främst ser det som en olycklig kortsiktig investeringskostnad. Som parkutvecklare kommer de äga parken och elintäkterna under många år framöver och därför är jag inte speciellt orolig även om det kan vara klokt att kolla lite extra noga på utgiftsposter och lönsamhet i kommande rapporter. Jag tyckte att en direktavkastning på 5,5 procent efter en viss kursnedgång i rimlig grad prisar in risk och ökade innehavet med 4 procent mot befintligt innehav.

Sedan har jag ökat lite i Minesto igen. Egentligen är jag redan fullinvesterad men när folk har vänligheten att sälja på nivåer under vad jag kunde teckna optioner för förra året trots all teknikbekräftelse vi har fått sedan dess och det nya samarbetet med Schneider tycker jag att aktien är väldigt rimligt värderad blygt uttryckt. Hur den utvecklas på kort sikt fäster jag ingen större vikt vid utöver att jag har beredskap att köpa ytterligare något tusental aktier om kursen fortsätter att tjura. Jag tittade återigen igenom de senaste presentationerna från företaget, särskilt den 9 november hos Aktiespararna, och känner mig trygg i mitt case. Det ska bli väldigt spännande att följa utvecklingen under 2022, inte minst när D4:an sjösätts i vår!

Det blev också en blygsam ökning i SWECO för första gången sedan inköp. Jag tror att de kommer återgå till en utdelningsnivå omkring 5 kronor per år och om mitt utdelningscase håller är aktien rimligt värderad.

5 kommentarer:

  1. SJ inkasserade jag strax över 500kr i januari (har 1 liten kvar på ca 50kr beroende på dollarkursen). Det är en marginell ökning från förra året då jag inkasserade 450kr.

    Har köpt ett par extrema högutdelare under hösten som ger 7+ % i utdelning på årsbasis, där ARR är den mest riskabla med över 10%, men som är 3% av min totala portfölj.

    Hur ser du på att ha en andel "riskabla" högutdelare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat!

      Ofta finns det en hög risk som är skäl till att marknaden värderar högutdelare så. Jag har sålt de flesta, lärde mig på Delarka och Saltängen, som jag ändå lyckades komma ur utan förlust, att det sällan är värt risken.

      De flesta högutdelare är fastighetsbolag med ett väldigt koncentrerat bestånd, ofta en enda fastighet. Då är de väldigt känsliga för förändringar i kontrakt och avtal med hyresgästen, vilket t.ex. är vad som hände Delarka. Sedan är sådana aktier mindre förmånliga om räntan stiger.

      Sedan kan det ibland gå att hitta bra aktier som tillfälligt handlas till hög utdelning för att marknaden är alltför pessimistisk eller glömt bort dem när fokus är på andra sektorer. Clas Ohlson är och Hemfosa var två sådana exempel i min portfölj. Just ARR känner jag inte till men det finns med säkerhet ett skäl till att de handlas till 13 procents direktavkastning, antagligen att marknaden förväntar sig lägre vinst och utdelning framöver.

      Jag tycker som sagt inte att det är värt besväret då andra fastighetsaktier har högre diversifiering och riskspridning. Realty, Cibus och Castellum räcker gott för min del och de ger en rimlig utdelning som höjs över tid. Om du ändå tittar på högutdelare är det jätteviktigt att läsa alla rapporter och all information du kommer över om företagen då det antagligen finns någon sårbarhet eller risk i affärsmodellen som gör att marknaden är pessimistisk. Om ett sådant scenario faller in kan aktien falla med flera års total utdelning på ett ögonblick.

      Radera
    2. De investerar i bolån, vilket jag kan tänka mig efter bolånekrisen 2008 inte är den mest pålitliga investeringen vilket påverkar kursen och utdelningen.

      Radera
  2. Minestos kurs 16kr. Jag Ligger på minus nu. Spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker att inte tänka så mycket på aktiekursens utveckling. I det långa loppet är det viktiga vad företaget gör. Där har vi fått bra information den senaste tiden både avseende teknikens prestanda och att Minesto öppnar upp en fjärde marknad redan för tidvattentekniken i Sydostasien som jag inte har räknat med när jag har försökt bedöma företagets potential på några års sikt. Det finns alltså marknader att växa på och tekniken är på en kostnadseffektiv nivå redan nu så det handlar nog främst om att de potentiella kunder man redan för dialoger med ska bli övertygade när testdrakarna i år har varit i drift ett tag.

      Den dagen något ändras när det gäller förutsättningarna för caset skulle jag dra öronen åt mig men just nu finns det inget som talar för det i Minesto. Därför fortsätter jag att öka lite varje månad även om jag har ett stort innehav. Jag tänker som så att vad vet jag om företagets förutsättningar idag att lyckas jämfört med när jag senast var beredd att köpa aktier på den här nivån. Jo, tekniken är verifierad, de har ett globalt partnerskap med Schneider som kan rulla ut sälj av en helhetslösning globalt och de har nu 4 potentiella marknader för tidvatten redan under de första åren som kommersiella. De har utvecklat en ännu effektivare produkt och har anställt ny personal med kompetens att rulla ut kommersialisering och dialog med kunder och investerare. Det ser helt enkelt väldigt mycket bättre nu än vid de två tidigare tillfällen då kursen har handlats på denna nivå.

      Tycker du att det är svårt att hantera kursnedgångar kan jag rekommendera Cristofer Anderssons böcker om börspsykologi. Ska skriva ett inlägg om hans andra bok i vår.

      Radera