lördag 4 september 2021

Utdelningar juli och augusti

Under augusti blev det ett nytt litet utdelningsrekord på 1 107 kronor. Det är bara månads- och kvartalsutdelare som delar ut under vad som historiskt har varit min jämte februari svagaste utdelningsmånad. Därför är jag glad att framförallt ökningen i Cibus har bidragit till att jag numer har ett gott nog utdelningsflöde även i Augusti. Tror att jag under 2022 gör klokt i att vårda mitt gamla mål om att minst 2-3 procent av utdelningarna ska falla ut även under svagare månader med hjälp av månads- och kvartalsutdelare. Just nu får jag ut en bit över 2 procent av helårets utdelningar i augusti.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I juli däremot klarade jag inte målet om att överstiga en tusenlapp i utdelningar. Den landade retligt nära på 944 kronor. Anledningen är att jag efter fem år har skeppat ut enfastighetsutdelaren Bosjö samt Sydsvenska Hem. Jag hade en fin YOC på 7 respektive 9 procent i aktierna men bedömde att jag efter 35 respektive 45 procent direktavkastning över fem år och en blygsam kursvinst gjorde bättre i att minska portföljrisken. De har tjänat sitt syfte och det är viktigare för mig att säkra trygg och stabil utdelning nu när kapitalet redan börjar bli stort nog och med säkerhet kommer bli stort nog på 2-3 års sikt. Jag kommer fortsätta fokusera på lite mer defensiva fastighetsaktier som Castellum, Wallenstam och månadsutdelaren Cibus istället. Den senare bidrog till att jag klarade augustimålet. Det var nu bara sju aktier som delade ut i juli, där endast ett litet innehav i Bonäsudden och Coca Cola sticker ut från månadsutdelarna.

Givet stora utdelningar från Axfood, Castellum och Clas Ohlson i september är prognosen att jag redan då med ett kvartal kvar passerar 2019 års rekordnotering på över 43 000 kronor för helåret. Oktober verkar av samma skäl bli en klen utdelningsmånad och kanske borde jag öka i någon oktoberutdelare men just nu prioriterar jag att fortsätta öka i Minesto istället så länge aktien är orimligt lågt värderad. Därför lär jag landa någon tusenlapp under 50 000 kronor när helåret summeras.

2 kommentarer:

  1. Är du helt säker på att du ska öka i Minesto, innan de visar påtagliga resultat i rätt riktning? Min egen erfarenhet är att man ofta har god tid att skala upp sig när konkreta leveranser sker.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en risk som jag är bekväm med att ta, ja. Har analyserat företaget grundligt och bevakar aktivt. De har en potentiell marknad på cirka 1000 GW globalt (tidvatten/havsströmmar). De säljer inte glass utan kraftverk som kostar uppskattningsvis cirka 30 miljoner kronor/MW. Är man inte beredd att ta den risken får man väl teckna Söder Sportfiske (vars hela omsättning knappt motsvarar en halv 10 MW-testpark på Färöarna) eller något annat fantastiskt litet nischföretag istället (sarkastisk).

      Till saken hör att konkreta leveranser av 4 kraftverk är på väg (offentliga upphandlingar) och de första kraftverken i MW-skala kommer installeras under 2022. Eftersom tekniken i väsentligt är tredjepartsverifierad av DNV är det att förvänta att de bägge första stegen om 10+10 MW på Färöarna och i Wales kommer ske. Det är P/E under 25 endast på dessa bägge parker och då vet vi att det redan finns planer på 30-70 MW på Färöarna, 80-100 MW i första parken utanför Wales och att Schneider/EDF lär köpa produkten. Om marknaden prissätter aktien korrekt kommer du inte ha tid att köpa in dig när första parken kommer för som följer av ovan kommer aktien värderas upp väsentligt omgående när det kommer en parkorder i större skala än 10 MW.

      Att aktien gått kräftgång har lite med fundamenta att göra för risk-reward är osannolikt bra för den som är tålmodig men som jag alltid skriver är det en volatil högriskaktie där det inte finns någon garanti.

      Radera