lördag 1 augusti 2020

Månadssammanfattning juli

Portföljen landade på 3,34 miljoner kronor netto under juli (3,48 miljoner kronor brutto). Trots den avslutande börsnedgången och nedgången i mitt största innehav Minesto ökar jag ändå jämfört med juni månad vilket känns betryggande. Det innebär att jag på första månaden in på det femte året har 77,7 procent portföljutveckling på insatt kapital, 19 procent årligen.

Portföljen var under juli som mest uppe över 3,75 miljoner kronor netto och över 4 miljoner brutto vilket är nya toppnoteringar för enskilda handelsdagar och jag passerade 4 miljoner i kapitaltillgångar den 4 juli.
Utdelningarna stod klara redan i mitten av månaden och jag skrev om den här (länk). 1 502 kronor trillade in under juli, på kronan exakt lika mycket som 2017.

Månaden har mest handlat om följetången Minesto i juli men jag har även hunnit med att öka lite i Azelio, Investor och Wallenstam. Tyvärr har olika installationsfel försenat sjösättningen av Minestos första tidvattenkraftverk på Färöarna. Vid månadens början rörde det sig om någon sorts fel i sjökabelanslutningen som inte Minesto kan lastas för. I veckan som gick slutfördes kabelläggningen. Tyvärr gick något fel i anslutningen av kraftverket till fundamentet. Minesto skriver att det rör sig om ett mekaniskt fel i förankringsarbetet men jag vet inte mer precis vad det innebär. Det borde inte ta särskilt lång tid att åtgärda men man ska nog räkna med ytterligare några veckor av ovisshet och volatilitet.

Jag började skriva en uppdatering om  Minesto som jag hade tänkt publicera efter sjösättningen av kraftverket.  Får grunna på om den publiceras eller ej, finns intresse kanske jag publicerar inlägget i förtid.

Hur som helst står mitt innehav i Minesto fast och det är faktiskt till och med något större totalt sett än vad det var i maj månad. Mycket eftersom jag har växlat bägge vägar mellan stamaktien och optionen då marknaden tenderar prissätta dem olika vilket skapar arbitrage. Jag valde ändå att minska lite för att vara på den säkra sidan men det rör sig om en handfull procent där jag fortfarande har kvar en bra bit över 90 procent av mitt innehav. Anledningen är att Minestonedgången sammanföll med en börsnedgång på ett par procent på Stockholmsbörsen. Eftersom jag har en portfölj med belåning tycker jag det är rimligt att minska risken något. Det är trots allt semester och då vill jag ha tid att koppla av också.

Jag tycker ändå att min strategi fungerar ungefär som jag har tänkt där jag vågar vara långsiktig men samtidigt också vågar agera när allt annat lika inte längre gäller och det kommer negativa företagsspecifika nyheter. I det långa loppet spelar det mindre roll då jag fortfarande tror att Minesto kommer vara värt väsentligt mer om 5-10 år än idag, vilket Paretos analys nyligen återbekräftade. Skulle jag ha fel har jag ändå försäkrat mig mot att förlora pengar. Jag har egentligen redan den position jag vill ha på lång sikt och det var övervikten jag minskade. Att jag kan komma behöva köpa tillbaka på högre nivåer bekymrar mig inte för jag tror inte på att försöka tajma marknaden. Det handlar om riskhantering.

Månadsinsättningen har huvudsakligen använts till att minska belåningen som nu är nu nere på 3,9 procent vilket är under min normalnivå på 5 procent. Därför finns det utrymme att öka i Minesto igen när tillfälle medges kommande veckor.

Standardavvikelsen är föga förvånande på rekordnivåer efter en volatil månad bägge vägar i Minesto och landar på 47,06 procent. Min sharpekvot är 0,79, jag är nöjd om den långsiktigt befinner sig över 1.

Sparkvoten klarar faktiskt 75 procent också i juli. Den största anledningen är att de större semesterköpen faller ut under augusti. Jag tar det positivt att jag är så van att leva ett gott men sparsamt liv att även när jag tar lite utgifter så klarar jag mitt mål om minst 70 procents sparkvot över tid utomlands.  Nu i augusti kommer några hotellövernattningar, resekostnader, mat och dryck men har en from förhoppning om att ändå befinna mig nära 70 procent också i augusti trots vissa extravaganser. Hur som helst har jag i juli ändå lite buffert för att täcka augustisemesterns utgifter utan att påverka insättningarna. Jag har alltid buffert att klara utgifter ned till 71,5 procents sparkvot. Det visar sig klokt då den bufferten, som är 2,5 gånger basutgifterna, räcker för att unna mig lite guldkant utan att snåla samtidigt som jag klarar målen.

Nu blir det en lugn och go vecka ute på Västkusten. Hoppas ni också njuter av de sista sommarveckorna!

3 kommentarer:

  1. Hej. Jag gillar dina analyser och ditt tänk. Eftersom jag följer Minesto vore det intressant att se din uppdatering, även om det inte innehåller det absolut senaste om problemen med infästning som uppdagades i veckan

    SvaraRadera
  2. Jag läser också gärna din uppdatering��

    SvaraRadera
  3. Roligt att ni är intresserade av Minesto! Jag har en uppdatering klar men vill ogärna publicera den i ett känsligt läge när aktien står och väger i väntan på ytterligare information från företaget om installationen på Färöarna.

    När det gäller problemen med infästning vet jag inte mer än vad Minesto och SEV själva har kommunicerat i sina pressmeddelanden.

    Minesto publicerar sin halvårsrapport på torsdag den 20 augusti, kanske kommenterar VD sjösättningen ytterligare då. När företaget går ut med ytterligare information om arbetet i Vestmannasund kommer jag att publicera mitt uppdaterade inlägg!

    SvaraRadera