tisdag 14 april 2020

Kopparbergs ger utdelning men sänker med en fjärdedel

Kopparbergs kom idag med beskedet att de sänker sin utdelning till 4,75 kronor per aktie. Det innebär en sänkning med knappt en fjärdedel jämfört med 6,50 kronor per aktie. Det innebär att aktien handlas till en yield on cost på 3,6 procent på den sänkta utdelningen och 5 procent på ordinarie utdelning. En fullt försvarbar värdering tycker jag.

Jag ser det trots allt som ett styrkebesked. Det är klokt att sänka för att få utrymme för missräkningar i en känslig tid men att man inte helt håller inne utdelningen signalerar tillförsikt och framtidstro.

Tycker att det finns flera faktorer som talar för en sådan bedömning.

I dagens pressuttalande framkom att Kopparbergs har ökat volymen på huvudmarknaden i Storbritannien trots stängda pubar. Så gäller även Sverige, Finland och Australien. Därför ser Kopparbergs i nuläget alltså inte ut att drabbas tillnärmelsevis så illa som man hade befarat när pubar, restauranger och hotell som drabbas hårt under krisen är en viktig kundgrupp. Samtidigt finns skäl för försiktighet då Kopparbergs befarar att turistmarknaderna i Spanien, Grekland och Cypern drabbas av kraftigt sjunkande volymer i år.

Kopparberg uppger också att Pink Gin fortsätter göra succé i Storbritannien, liksom den nya smaken Passion Fruit & Orange Gin. Bägge har sålt över förväntan. Också ginmixen Strawberry/Lime skriver man säljer "mycket bra".

När det gäller permitteringar har Kopparbergs agerat måttfullt vilket förstärker bilden av att man har koll på läget. På huvudfabriken i Kopparberg deltidspermitterade man knappt var femte anställd, vilket är lägre än hur många jämförbara företag har agerat. Idag skriver man också att 30 heltidstjänster permitterades i mars. Det framgår inte med tydlighet men jag uppfattar det som att dessa heltidspermitteringarna är relaterade till produktionen i Storbrittanien.

Kopparbergs torde också ha större manöverutrymme än vad siffrorna rakt av ger sken av. Anledningen är helt enkelt att företaget har investerat aktivt för Brexitomställningen i Storbritannien de senaste 2-3 åren. Därför har man då tagit på sig större investeringskostnader än vad man normalt behöver. Det innebär i sin tur att företaget har utrymme för bättre resultat och större marginaler i framtiden. Det starkt positiva kassaflödet i fjolårets rapport skvallrar om att det är dit trenden barkar.

Eget kapital är gott och räcker till mer än 6 års utdelningar, eller 10 års utdelningar på årets lägre nivå. En snabb överslagsräkning ger att eget kapital och den sänkta utdelningen ensamt kan täcka samtliga utgifter under 4-5 månader även i avsaknad av intäkter, vilket ju inte är fallet. Det förefaller därför sannolikt att Kopparbergs har gott utrymme att klara sig året ut med nuvarande åtgärder.

Kopparbergs är nu ett av mina största innehav i portföljen och jag har ökat med mer än en tredjedel under COVID 19-nedgången och dubblerat mitt innehav det senaste halvåret. Det blev också en post idag precis som var resultatet av min lilla påsköverblick. Man kan också se det som att jag nu återinvesterar min utdelning. På 2-3 års sikt är jag nämligen övertygad om att Kopparbergs har utrymme att dela ut 7 kronor per aktie och därför är mitt ägande långsiktigt. Köper alltid Kopparbergs i större poster om 25 till 50 aktier per gång eftersom aktien handlas till 19 kronor i lägstacourtage.

Helst skulle jag ha velat köpt ännu mer aktier med sikte på mitt kortsiktiga mål om att äga 1 000 aktier och mitt långsiktiga mål om 2 000 aktier i en slutgiltig och färdig utdelningsportfölj.
Väljer ändå att känna mig nöjd över att ha tagit en stor position i en relativt defensiv sektor. Tycker det är viktigt i tider som dessa att känna belåtenhet med de aktier man faktiskt har råd att fynda snarare än att titta på allt man också kunde ha köpt.

Man brukar ofta säga att mat, dryck och läkemedel håller emot i lågkonjunktur och recession eftersom det är varor som människor köper i alla lägen. De kommande rapporterna kommer med säkerhet bli utmanande i spåren av utmaningar i restaurang och hotell-sektorerna men jag är övertygad om att Kopparbergs kommer stå emot bra och att det här blir en riktigt fin affär på sikt.

Avslutar med en liten nulägesreflektion då detta trots allt är en slags dagboksanteckning. Idag studsade portföljen förbi 1,8 miljoner kronor igen netto och 2,1 miljoner kronor brutto. Belåningen är nu nere under 13,5 procent igen. Det innebär en lite lägre räntekostnad. Jag har redan återhämtat 22 procent sedan bokslutet i mars netto justerat för nya insättningar. Det innebär att portföljen nu mätt i värdeökning netto justerat för insättningar befinner sig på samma nivå som för 14 månader sedan.
Stabilt så här långt så får vi se om det kommer ett nytt nedställ igen.

Som vanligt ska inlägg aldrig läsas som finansiell rådgivning.

1 kommentar: