lördag 31 augusti 2019

Månadssammanfattning augusti

Augusti är min svagaste utdelningsmånad och portföljen har också fortsatt ned precis som börsen i stort. Portföljen summeras netto på 1 537 534 kronor och brutto inklusive belåning cirka 1,8 miljoner kronor.
Dels har börsoron i stort påverkat men också att mitt stora innehav Minesto har haft en nedgång från sin toppnotering i juni. Jag ser det egentligen som en rimlig återgång till medelvärdet och det värderingsintervall som analytiker anser aktien är värd, under förutsättning att kommersialisering lyckas. Hoppas egentligen att det håller i sig eftersom jag planerar att passa på att öka igen. Några andra innehav som EcoWavePower har också haft det tufft men å andra sidan är det roligt att surdegarna Clas Ohlson och H&M äntligen har jobbat sig i fatt. De har inte varit mina bästa innehav men de har gett mig utdelning längs vägen och säljer jag dem idag skulle de därför inte längre vara en förlustaffär. Jag tänker dock bibehålla eftersom de senaste rapporterna har varit trevlig läsning.

Belåningsgraden är fortsatt hög på 12,7 procent. Det beror på att jag har fyllt på lite under nedgången samtidigt som jag har behövt ta större kostnader i augusti som kompenseras först i septemberlönen och utdelningarna är låga i just augusti. Därför är det prioritet att minska belåningsgraden i september med sikte på att få ned inlåningsräntan till 0,99 procent åtminstone på mitt ena konto igen. Det beror förstås på hur börsen utvecklas. Skulle jag kunna köpa Investor till premie om börsen går ned ytterligare gör jag det istället.
Utdelningarna landade irriterande nog på 903 kronor i augusti som traditionellt är min svagaste månad. Mitt mål var att klara minst en tusenlapp varje månad i år men det föll på att Oriflame återköpte mina aktier. Jag tyckte helt enkelt inte att det var värt att köpa augustiutdelare till varje pris utan den långsiktiga strategin gäller. Hur som helst kompenserade valutan lite så att jag åtminstone landade över 900 kronor. Därför är det inte lång kvar innan jag passerar fjolårets totala utdelningar.

Annars har jag ett projekt att renodla min strategi där jag kommer försöka sätta av 90 procent i utdelningsaktier och uppemot 10 procent i hållbara aktier med mycket hög risk men större tillväxtpotential. Det är en konsekvens av att jag genom att ha tagit beslut som säkerställer en hög inkomstnivå de kommande åren inser att jag kommer kunna uppnå ekonomisk frihet - om jag vill, det är en fråga om vilken utgiftsmarginal jag vill ha. Jag har därför en marginal att krydda portföljen lite utan att riskera långsiktig stabil utdelning. Priset är att jag på 6-10 års sikt går miste om en tusenlapp eller två i utdelningsinkomster men i gengäld ger jag mig möjligheten att också få tillväxt. En förhoppning är att på 6-10 års sikt kunna använda intäkter från den typen av aktier till att engångsamortera ned lån den dag jag rotar mig permanent i Sverige. Inom 4-6 år är ekonomisk frihet möjligt men inom 8-10 år även med en bättre standard. Det är inget jag bestämmer nu utan framtiden får utvisa beroende på hur jag vill leva och vad jag prioriterar då.

För att göra plats för ett par nya aktier har jag fortsatt minska antalet aktier. I augusti åkte Veidekke ur portföljen. Jag köpte en liten post när Avanza hade courtagefri handel på norska aktier. Företaget har dock utvecklats ojämnt och även om det var en fin direktavkastning tyckte jag helt enkelt inte att det var värt besväret att följa ett så litet innehav. Därför sålde jag av på samma nivå som jag köpte och har däremellan fått 5 procent i utdelningar under våren. Data Respons har jag funderat på att sälja av samma skäl men det företaget utvecklas fint varför jag istället valde att teckna ytterligare en handfull aktier i den lilla emissionen nyligen. Just nu innehåller portföljen 76 aktier vilket är i mesta laget. Många av dem är som jag tidigare har skrivit mindre kampanjinnehav i amerikanska eller tyska aktier som jag har köpt en engångspost i och behåller. Det rör sig också om flera små innehav som jag har en hög direktavkastning och säkerhetsmarginal i men samtidigt inte vill öka i då jag inte vill bevaka dem och de idag inte längre handlas med premie som gör dem prisvärda nog.
Min snålsparmånad går mot sitt slut. På måndag passerar jag dag 50 och där någonstans får det räcka. De löpande utgifterna har varit låga men jag har samtidigt lagt mer på måltider och nöjen. Det har helt enkelt varit lite trevligare än jag hade räknat med vilket jag förstås har prioriterat! Kommer därför inte försöka pressa mig till två raka månader utan nöjer mig här. Det viktigaste är att konstatera att jag klarar att hålla mycket låga löpande utgifter om jag bestämmer mig för det. Framöver ska jag nu landa i en bra och rimlig utgiftsnivå och jag tänker börjar räkna på sparkvot igen från årsskiftet. Lönen är högre men också utgifterna varför sparkvoten kommer bli lägre än tidigare. Oavsett kommer jag klara att hålla en sparkvot över 60 procent över tid vilket är mer än tillräckligt. Att spara minst två tredjedelar av bruttolönen kommer bli en långsiktig målsättning de kommande åren.

Standardavvikelsen är sjukt höga 22,63 och min sharpekvot är återigen på sämre nivåer runt 0,76. Det visar att portföljen genom mina hållbara aktier har en väsentligt hög risk trots att de flesta aktier är defensiva utdelare. När även utdelarna dras med i börsnedgången ger det förstås utslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar