torsdag 1 augusti 2019

MQ - sälj förlorare och behåll vinnare

Igår dumpade jag till sist MQ som har varit portföljens okrönta surdeg under lång tid.

Jag håller det fortfarande för sannolikt att MQ kommer återhämta sig. Det innebär dock att kursen återhämtar sig uppemot 5 kronor på kortare sikt. På längre sikt håller jag det fortfarande för sannolikt att MQ kan leverera vinster och utdelning igen. Dock långt ifrån de 1,75 kronor som var före utspädningen i emissionen men däremot kanske motsvarande 25 eller 36 öre per aktie före utspädning. Att vänta på att aktien ska återhämta sig till den nivå jag först köpte för är dock lönlöst. Det finns andra aktier som kan få en bättre långsiktig tillväxt än MQ:s eventuella återhämtning.

Jag ser större potential i aktier som Minesto att växa än att MQ ska återhämta delar av sitt värde. Jag vill inte heller sälja fina innehav som Nyfosa som förvisso inte passar min strategi och jag också avser sälja men som kan växa ytterligare på sikt. Rapporten är dessutom först i oktober varför det är sannolikt att kräftgången fortsätter till dess.

MQ var ett misstag där det största felet jag gjorde var att gå in kortsiktigt på högst fem års sikt för den höga utdelningen. Min ambition var att plocka in en januariutdelare, lite av en chansning, för att skynda på utdelningstillväxten. Jag hade ursprungligen en strategi att köpa lite mer tidigt i högutdelare för att sedan allteftersom växla över till mer stabila utdelningsaktier som Axfood, Castellum, Investor, J&J, Kopparbergs osv. Ändå var MQ ett avsteg från min strategi dels för att jag inte hade granskat räkenskaperna lika noga som jag annars gör och dels för att jag inte avsåg behålla aktien för evigt utan redan från början planerade en exit inom fem år. Jag missbedömde också, liksom för H&M, hur stark konkurrensen i sektorn var. Idag köper jag främst stabilare aktier eftersom portföljen redan har en tillräcklig storlek och jag inte anser mig behöva skynda på utdelningen längre.

MQ har i flera rapporter visat sig oförmögen att vända trenden och därför är MQ inte en aktie som passar min strategi. Det var den egentligen inte från början heller för jag vill ha ett visst mått av stabilitet. Jag upplevde i sista rapporten att jag verkligen fick anstränga mig för att hitta positiva tecken och insåg att det gränsade till confirmation bias. Därför har jag en tid haft MQ på listan över aktier att sälja vid behov. Att det har blivit först nu är för att det är först nu jag har behövt likvider vilket hänger ihop med att jag har tecknat EcoWavePower och samtidigt ökat i en del andra aktier som har uppvisat fina rapporter. Jag har därför letat efter aktier att sälja för att ha en viss marginal i min belåning och inte riskera drabbas av Avanzas ordinarie ränta på 5,64 procent om börsen skulle gå ned som helhet. Det skulle kosta mig 20 kronor mer om dagen i räntekostnad och snabbt äta upp den potentiella värdeökning MQ möjligen skulle kunna få efter rapporten om ett par månader. Ur ett sådant perspektiv skulle aktien behöva öka med mer än 14 procent efter rapporten i oktober för att alls kompensera räntekostnaden till dess. Då tar jag hellre en mer rimlig räntekostnad och bättre innehav i portföljen som kanske också kan växa lite till dess. Skulle jag ångra mig är det med stor sannolikhet ganska gott om tid att köpa in mig på nytt i MQ.

Jag har till sist lärt mig innebörden av sälj förlorare och behåll vinnare. Naturligtvis realiserar jag en stor förlust på kanske 60 procent av vad jag har betalt för aktien (utdelningen de två första åren minskar förlusten till högst 50 procent). Tidigare har jag varit ovillig att sälja aktier eftersom de fortfarande har möjlighet att ge utdelning och jag har tyckt att det har varit onödigt att realisera förlusten. Poängen med citatet är nämligen att jag behöver likvider just nu för att hålla belåningen på en rimlig nivå och samtidigt kunna köpa när lägen uppstår. Att då dumpa MQ blir då ett rimligt beslut. Alternativen jag kunde köpa för pengarna jag fick från försäljningen var bättre och de andra aktierna jag kunde ha sålt istället var helt enkelt rimligare att behålla. Alla de tre premisser under vilka jag säljer aktier uppfylls: 1. jag behöver likvider eftersom 2. jag kan köpa bättre aktier än den jag säljer och 3. aktien levererar inte i substans i rapporter enligt de premisser som gjorde att jag från början tog in aktien i portföljen.

Lärdomen är att man inte ska tänka så mycket vinst och förlust i enskilda aktier utan mer hur man stärker portföljens långsiktiga prestation som helhet. Att rensa bort lite ogräs för att ge mer utrymme för att låta de bästa växterna blomma ordentligt är sunt. Att prestigen får sig en törn spelar inte så stor roll när portföljen som helhet levererar. Man får räkna med att åka på några dåliga investeringar ibland men så länge man som helhet gör sin analys och diversifierar sig klarar portföljtillväxten att täcka upp för enskilda missräkningar.

8 kommentarer:

  1. Hej Utlandsutdelaren. Ja det är lätt att i efterhand säga vad som vart en bra investering och vad som vart mindre bra. Just MQ har aldrig lockat mig just för att företaget är så pass litet samt att de säljer en del kläder som lätt kan köpas billigare någon annanstans. Vad jag förstår har de inte sitt eget klädmärke likt tex KappAhl och H&M. Men du tror inte de kan bli ett uppköpsbud likt KappAhl? Annars håller jag tummarna att din investering i Minesto fortsätter gå bra.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt i att den svaga marknadspositionen också är något man skulle varit mer vaksam på. Just att börsen reagerade så svagt på uppköpshistorian om Kapp Ahl tycker jag också var en negativ indikator.

      Minesto rullar på och sjösättning verkar nära men jag tror inte att de nyheter om projekten i Wales och Färöarna som kan vara verkligt kursdrivande äger rum före årsskiftet (=att man bevisar att man kan leverera el kommersiellt i något av de bägge projekten). Där har jag också råd att aktiekursen tappar mer än halva värdet.

      Radera
  2. Ett bra inlägg som man kan lära sig mycket på. Tack för att du skriver och delar. Det finns ingen som bara gör bra affärer utan det är precis som du skriver, bara att jobba vidare med aktier man tror på.

    Själv har jag aldrig förstått storheten med MQ. De har rätt snygga kläder men jag köper aldrig något där och butikerna ser inte särskilt välbesökta ut när jag varit där. Dessutom en krisande bransch.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack farsan! Nej man får räkna med att åka på några smällar längs vägen. Branschrisken är något jag underskattade. Det såg dock lovande ut med de åtgärder MQ vidtog för 18 månader sedan i det avseendet men det har inte följts upp på något trovärdigt sätt. H&M däremot har investerat i en e-handelsplattform som ändå visar tecken på att leverera bit för bit i rapporterna.

      Radera
  3. Håller med övriga profilers kommentarer och uppskattar att du är så öppen - tror det finns många inom såväl bloggosfären som på twitter som drar sig för att berätta att de, likt alla(?), är allt annat än perfekt. Själv drog jag plåstret i H&M för 1,5 år sedan och det kostade ett par månadslöner...

    Önskar dig allt gott!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tycker det är viktigt att skriva om det negativa också, inte minst eftersom jag har skrivit om MQ tidigare. Och det är just sådana här lärdomar som man utvecklas av som investerare. Jag tror fortfarande att MQ kan återhämta sig i spannet 5-10 kronor per aktie och gå med vinst på sikt men ser inte poängen att vänta på det. H&M har jag varit tålmodig i och det har lönat sig. Knappast en bra affär men jag är åtminstone inte på röda siffror när man räknar in utdelningen de senaste tre åren.

      Allt gott!

      Radera