onsdag 15 augusti 2018

Bedrägligt läge i Boston Pizza

Boston Pizza är en av mina favoritaktier just för att det är en månadsutdelare i "livsmedelssektorn". Aktien har fallit tillbaka rejält och utdelningsandelen är just nu högre än vinsten varför jag ville titta lite extra på företaget för att ta ställning till om jag vill öka eller nöjer mig med den före sommaren numer rätt blygsamma portföljandelen. Rapporten för det andra kvartalet hittar ni här och presentationen här.


Boston Pizza har ett skattetekniskt upplägg i Kanada som en slags inkomstfond. En konsekvens av detta är att de delar ut nästan hela sin vinst. Det gör samtidigt aktien sårbar i tider då vinsten sjunker eftersom det med stor sannolikhet också innebär en utdelningssänkning då det är mindre sannolikt att företaget tar av kassan. Svenska aktier som krisar, t.ex. Clas Ohlson och H&M, kan ta av kassan något år och de har ändå de senaste åren haft en lägre utdelningsandel än Boston Pizza.

Det är därför oroande att det företaget kallar distribuerbar kassa per enhet minskade med hela 3,7 procent under det andra kvartalet. Mycket riktigt behöver Boston Pizza också dela ut mer än sina totala intäkter under året för att bibehålla utdelningen. Utdelningsandelen är 103 procent under det andra kvartalet (99,1 procent 2017) vilket dock är något ned jämfört med 107,8 procent utdelningsandel sedan årsskiftet (104,6 procent 2017). Det säger sig självt att detta är ohållbart på lång sikt om vinsten inte återkommer till tidigare nivåer igen. Den distribuerbara kassan ökar med 2,8 procent jämfört med samma period ifjol vilket förklarar att utdelningsandelen faller tillbaks något jämfört med tidigare i år.

Boston Pizza uppger dock en extern delförklaring till det sämre resultatet. Det är nämligen så att provinsregeringen i British Columbia på kanadensiska östkusten har genomfört en generell skattehöjning om 1 procent som trädde i kraft vid årsskiftet. En annan lite udda förklaring som man får förmoda har att göra med det skattetekniska upplägget och att den för höga utdelningsandelen urholkar eget kapital är att ränteintäkterna minskade dramatiskt under den gångna perioden.

Boston Pizza är förvisso redan väletablerade i Kanada men de fortsätter öppna nya och renovera existerande restauranger. De beräknas ha en blygsam tillväxt på 3 procent årligen. Då ska man komma ihåg att Kanada de senaste åren har haft en något högre inflation och ränteläge än Sverige, i juni ungefär 2,5 procent mätt i konsumentprisinflation. Kontentan är ändå att företaget som helhet växer vilket torde ge goda förutsättningar att bibehålla en utdelning på över 5-6 procent över tid.

Försäljningstillväxt. Beklagar liten bild men Bloggers grafiska lösningar krånglar. 
Vill ni se diagrammet i högre upplösning finns det i rapporten ovan.

I årets andra kvartalsrapport fortsätter tillväxten men i blygsam skala. Övergripande bruttoförsäljningar ökade med 1,8 procent medan försäljningstillväxten från samma restauranger ökade med 0,3 procent. Eftersom försäljningen minskade något samma period ifjol är det som diagrammen ovan visar ett välkommet besked som indikerar ett blygsamt trendbrott.

Franchiseförsäljningen var däremot negativ under perioden men minskningen lägre än föregående år. Boston Pizza förklarar att de regioner som är mest beroende av den kanadensiska olje- och gasindustrin ser en större nedgång som kompenseras av positiva resultat i andra områden, inklusive online. Att makrofaktorer förklarar minskningen är lugnande. En ny restaurang har öppnats under kvartalet samtidigt som ingen har stängts. Det framgår också att företaget fortsätter investera i onlineerbjudanden inklusive sin app liksom investeringar i renovering av befintliga restauranger.

Kanelbullekluster hör till kvartalets nyheter!

Jag har sedan länge haft ett uttalat mål att öka i mina månadsutdelare och gillar därför diversifieringen Boston Pizza erbjuder eftersom den till skillnad från merparten månadsutdelare inte verkar i fastighetssektorn. Boston Pizza har länge varit värderad i överkant över 21 CAD/aktie. Nu valde jag ändå att passa på att öka igen när aktien handlas till en yield on cost på 7,5 procent. Detta väl medveten om att risken finns för sänkt utdelning men min kalkyl är att de kan sänka utdelningen med över 40 procent och jag har ändå en försvarbar utdelning. Därför tyckte jag att det var ett tillfälle att långsiktigt ta den risken för att bibehålla en långsiktigt rimlig portföljandel.

Pizzamarknaden är högt konkurrensutsatt och allt hänger därför på att Boston Pizza lyckas vårda sitt varumärke. Även om företagets fina historik talar för att de nog kommer lyckas vårda sitt varumärke vågar jag mig ändå inte på en större portföljandel än 1 procent på riktigt lång sikt och 2 procent på kortare sikt. Just nu har jag ungefär 1,5 procent vilket känns ganska lagom.

OBS! Som vanligt utgör inlägg på bloggen inte finansiell rådgivning. Gör din egen analys.

16 kommentarer:

  1. Instämmer i din analys. Med en DA på 7,5% är en utdelningssänkning inprisad redan. Det jag fann märkligt var att en ökning med skatten på 1% får sådan effekt på resultatet. Jag ligger lång i Boston Pizza.

    MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer i att det är inprisat. Allt över 6 procent DA ser jag som fullt godkänt och allt över 4,5 procent som bra.

      Radera
    2. Lade till dig i "Bloggar jag följer". Vill inte missa sådana här inlägg.

      MVH

      Radera
    3. Tack! Roligt att du uppskattade inlägget!

      Radera
  2. Hej,
    Och tack för en läsvärd blogg!

    Du verkar fokusera mkt på Yield on Cost men ett högt YoC betyder kan ju betyda aktien inte går bra, dvs att aktiekursen dykt men att utdelningen inte sänkts ännu. MQ t.ex. som ligger i riskzonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder YOC som ett riktmärke för enkelheten precis som många värdeinvesterare använder P/E-tal eller en trendinvesterare tittar på medelvärden som MA200. Till exempel kan jag med Avanzas direktavkastningsfunktion regelbundet se om några aktier som jag redan har analyserat allt annat lika har blivit mer köpvärda.

      Har skrivit tidigare om det i mer detalj på bloggen men jag gör naturligtvis en fundamental analys av aktierna jag köper också. Andra är bättre på att beskriva de bitarna än mig och jag har oftast inte tiden så därför håller jag det enkelt.

      I just fallet MQ har jag för egen del räknat in en sänkt utdelning med cirka 40 procent. Det är tveklöst en av mina sämre köp men samtidigt räknar jag med att några köp misslyckas och att diversifieringen kompenserar genom att andra aktier går bra. Den stora frågan kring MQ är om det är så illa att de går i konkurs eller inte. Jag tror att de klarar sig men de har liksom H&M en besvärlig tid framför sig med butiksstängningar mm. Mitt mål är inte utdelningstillväxt eller att slå index utan endast att få en stabil avkastning om 4-5 procent per år genom högt sparande. Missbedömningen avseende MQ har snarare att göra med hurpass stabilt företaget är på sikt än direktavkastningen i sig för jag räknar inte med mer än 4-5 procent YOC de kommande åren i MQ.

      Radera
  3. Tjena!

    Några nya tankar om boston nu efter Q3 och en ännu lägre kursutveckling?

    Ha det gött!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte hunnit kolla på Q3:an i detalj men den är precis så tråkig och odramatisk som jag hade förväntat mig. Tycker det jag skrev senast om Bostonpizzan verkar hålla, företaget bibehåller sin marknadsandel, tillväxt blygsam och risk för sänkt utdelning på sikt men jag ser den fortfarande som en intressant obligationsliknande månadsutdelare med hög DA även om risk för fortsatt kursnedgång förstås finns.

      Radera
  4. Vad tror du om Pizza Pizza? Kursen har fallit rejält i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se svar ovan. Det jag skrev om Q2:an tycker jag fortfarande håller i stora drag. Man ska vara medveten om risken för utdelningssänkning och fortsatt kursnedgång men som långsiktigt innehav utifrån utdelningsfilosofi köp-och-behåll är jag inte speciellt orolig.

      Radera
  5. Jag har kollat lite på Bostaon pizza och var faktiskt på väg in här i januari men då trodde jag att de skulle fortsätta tappa. Så fel man kan ha... Får se om jag tar mod till mig och köper snart. Tack för ett bra inlägg i alla fall!

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ångrar att jag inte köpte mer när aktien var urblåst vid årets slut men ville inte ta för hög belåning och hade redan ökat en del. Som jag ser det hänger det helt på att man lyckas bevara varumärket i Canada för i så fall är det en defensiv verksamhet med hög fallhöjd. Man ska dock vara beredd på att utdelning kan sänkas helt enkelt på grund av skatteformen där man måste dela ut nästan hela vinsten vilket gör utdelningen såbar för perioder av svagare resultat.

      Radera
  6. Kan man ha ett uttalat mål att öka i månadsutdelarna? Blir det inte en snedvridning redan där? Målet måste ju vara att öka i de bästa bolagen, oavsett vilka månader utdelningen kommer, det är ju en perifer sak..

    Jag har sedan länge haft ett uttalat mål att öka i mina månadsutdelare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför skulle man inte kunna ha det? Jag har just nu sex olika månadsutdelare i portföljen som jag sprider utdelningarna över. Det är inte konstigare än att jag köper de aktier jag finner bäst värderade utifrån vad de presterar i sina rapporter när det gäller övriga aktier.
      Jag har helt enkelt bestämt mig för att jag ska öka i en månadsutdelare varje månad och ser från gång till annan vilken som verkar rimlig att öka i.

      Har beskrivit den målsättningen mer ingående i ett annat blogginlägg. Det handlar om att säkerställa en bas om minst 2 procent utdelning från månadsutdelare varje månad för att säkra ett inflöde av utdelningar också svagare månader som februari och augusti.

      Boston Pizza till trots tjänar månadsutdelarna mig väl i dessa tider när många aktier avvaktar sin utdelning. Kanske just för att de sprider utdelningen över tid varför det blir ett mindre beslut att fortsätta dela ut.

      Det ger också en liten men betydande ränta-på-ränta-effekt eftersom utdelningarna återinvesteras snabbare. Stefan Thelenius har beskrivit hur den fungerar matematiskt på sin blogg. När det gäller just Boston Pizza har jag ett rätt litet innehav om högst 1 procent av portföljen just på grund av risken som beskrivs i det här blogginlägget, och som tyvärr visade sig stämma i kristider.

      Radera
  7. Hur fungerar det med utdelningar av detta bolag?
    De pengarna som kommer till min depå hos avanza är de kanadensiska dollar eller är det svenska kronor?

    Köpte bolaget och har aldrig fått en utdelning än så jag undrar hur det fungerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Danne!

      Boston Pizza höll precis som många andra företag in sina utdelningar när pandemin bröt ut tidigare i år. De har nu sagt att de kommer betala utdelning igen i det fjärde kvartalet i år (läs ett blogginlägg jag skrev tidigare i augusti), dock får man räkna med lägre nivåer vilket är en konsekvens av att Boston Pizza som jag beskriver ovan delar ut nästan hela sin vinst pga ett särskilt skattetekniskt upplägg i Kanada.

      Själva utdelningen betalas ut i svenska kronor hos Avanza men de drar en källskatt på 15 procent (som du får tillbaka retroaktivt efter ett par år om du har Kapitalförsäkring eller bara ett litet innehav på ISK). Eftersom utdelningen sätts i CAD påverkas du ändå indirekt av växelkursen CAD/SEK, ibland blir det lite mer och ibland lite mindre.

      Radera