lördag 17 mars 2018

Lite av varje

Det har varit mycket att göra och lite tid att blogga senaste tiden. Samlar några tankar i ett inlägg.

MQ senaste kvartalsrapport var ingen rolig läsning. Jag hade nog trott att försäljningsminskningen redan var inprisad eftersom den redan var känd. Det som oroade mig i rapporten var däremot att det var kärnverksanheten som stod för den största delen av försäljningstappet. Att JOY för en gångs skull utvecklades mindre dåligt ska man nog inte dra för stora växlar på, det var förväntat att JOY fortsatt skulle ha svårt att få intäkter.

Tycker att det är ett bedrägligt läge att kommentera med tanke på risken men Per Ericson kommenterade det klokt i placera så hänvisar till hans balanserade och kloka analys (länk).

Ja, jag vet att vissa läsare irriterar sig på att jag använder YOC som riktvärde och att P/E är rätt högt om de resultat den svaga kvartalsrapporten visade består på lång sikt. Och nej, jag räknar inte med att utdelningen ska kvarstå på 1,75 kronor. Faktum är att mitt perspektiv alltid har varit på några års sikt i MQ. Jag har dessutom tagit höjd för en utdelningssänkning. Så här skrev jag i december efter förra kvartalsrapporten:

Även om utdelningen skulle sjunka till 1,10 kronor skulle aktien vara fullt försvarbar att köpa på denna nivå utifrån utdelning räknat. Man ska ha respekt för branschens strukturella förändring men så lågt nivå har utdelningen inte haft på fem år och det förefaller rimligt att MQ kommer kunna bibehålla en god utdelning över de kommande åren. Frågan är om aktiekursen kommer kunna upprätthålla en nivå runt 30 kronor på längre sikt? 

Precis så resonerar jag fortfarande. I Per Ericsons artikel är estimatet på tre års sikt en utdelning på 1,36 kronor. Det är trots allt högre än de 1,10-1,25 kronor jag har kalkylerat med och skulle motsvara en YOC på 7,5 procent. Man bedömer också att vinst per aktie fortsättningsvis kommer vara runt 2,50 kronor vilket jag ser som lugnande. Det skulle innebära att det till och med finns möjlighet att bibehålla en utdelning på 1,75 kronor med en utdelningsandel runt 70 procent vilket är högt men inte omöjligt. Att chansa på att kunna få i bästa fall 10 procent åter i utdelning nästa år är lockande för mig och jag kan nog räkna med minst 5,5 procent. Jag kommer öka. Men vill allvarligt varna för fallande knivar som Per skriver och att risken är hög. Den stora frågan är inte om utdelningen kommer vara god de kommande 2-3 åren för det är jag övertygad om att MQ fixar. Den stora frågan är om man får igen pengarna när man vill ur aktien på lite längre sikt. Det är mindre säkert.


H&M fortsätter falla efter ännu en svag rapport och risken är förstås fortsatt hög intill dess vi ser tecken på att försäljningsminskning och sämre resultat bottnat. Tycker ändå att Peter Malmqvists artikel (länk) var rätt uppfriskande. Gillar kontrarianer som vågar uttrycka avvikande perspektiv.

Clas Ohlson presenterade också en dålig rapport. Jag tenderar nog tycka att marknaden överreagerat lite och kommer liksom tidigare invänta VD Lyrås plan för omställning till mer internethandel. Aktien handlas till en YOC runt 7 procent och det är en hygglig riskpremie tycker jag, återinvesterade halva Axfoodutdelningen. Ser försiktigt på Clas Ohlson men öka för att bibehålla en något lägre andel tycker jag fortfarande är motiverat om jag tror på aktien.

Clas Ohlson, H&M och MQ visar alla risken med butiker i detta tidevarv. Jag kommer vara mer försiktig framöver och sprida mer i andra sektorer. Återstår att se på längre sikt om min beslutsamhet är en styrka eller svaghet. Samtidigt har bank, bygg, fastighet, skog alla sina egna risker och livsmedelsaktier ger liten tillväxt. Jag hittar helt enkelt ingen sektor som är uppenbart bättre samtidigt som den går att förstå sig på utan alltför mycket branschspecifika förkunskaper.

En försäljning har jag dock gjort senaste tiden. Pioneer Pref har jag dumpat. Det var en liten, närmast obetydlig position. Den saknar kursutveckling. Dessutom hade ingen utdelning trillat in på kontot sista kvartalet och jag tyckte att jag hellre kan öka i större innehav.

Funderar liksom bloggrannen Krösus Sork också på att dumpa Intrum Justitia. Osäkerheten har ökat den senaste tiden kring företagets styrning. Mitt innehav är ganska litet och trots en fin utdelningshöjning har jag bara en YOC på runt 3,6 procent. Jag såg det som en tillväxtaktie, vilket det nog fortfarande är, men tar kanske det säkra före det osäkra och kliver ur i väntan på lugnare tider.

Till sist trillar utdelningen från Axfood in nästa vecka. Med 1 911 kronor blir det min största utdelning någonsin. Det var frestande att köpa aktier för att runda av utdelningen till 2 000 kronor men tyckte att kursen stack iväg lite sista veckan innan utdelningen. Istället har jag valt att återinvestera halva utdelningen i nya Axfood. Därmed: nästa år, då jävlar!

4 kommentarer:

  1. Ja det är en trist trio av butikskedjor det där. Äger tyvärr själv två av dom. MQ har jag turligt nog sålt av redan. Om jag vore dig skulle jag dumpa MQ tror det kan bli väldigt tufft för dom att vända sin utveckling. Kanske lite väl mycket turn-around cases i väskan nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att det börjar bli lite väl många turn-around case i portföljen. Något jag ska titta på och tror jag behöver gå mer back to basics och köpa tråkiga aktier som har stabil vinstgenererande verksamhet även i svårare tider när vinst minskar och utdelning sänks, som t.ex. Axfood och Castellum. Överväger däremot att precis som dig dumpa Intrum, den tillför inte portföljen så mycket.

      Ger det över nästa rapport också, tycker att det senare årets rapporter utöver de två senaste har varit försvarbara. Det som oroar mig med MQ är ju naturligtvis att de faktiskt gör negativt resultat detta kvartalet. Fortsätter det är det ohållbart och den stora frågan är om de styr upp det eller inte. Tycker samtidigt att nedgången redan var bra inprisad så upplever att marknaden förväntar sig fortsatt dåliga rapporter över lång tid. Nog för att det är risk att stanna men jag vill se om det här beror på väder, hamnstrejk osv. eller är en trend. Min YOC är såpass god att en utdelningssänkning till 1,25 kronor per aktie inte på något sätt vore en katastrof och SME estimat är något högre än så kommande tre åren. Frågan som sagt om jag kan komma ur aktien på 4-5 års sikt på ett vettigt sätt?

      Gick igenom rapporten mer ordentligt innan jag fattade mitt beslut att behålla. Där framgår tydligare än när jag skrev inlägget att JOY trots allt är det stora sorgebarnet och kärnverksamheten verkar inte gå så dåligt som jag befarade. Kapar MQ i tärande delen med butiksstängningar osv där det inte är lönsamt finns förutsättningar för bättre resultat än så här.

      Det frestar lite att chansa och köpa lite till när aktien handlas till en YOC över 10 procent, det är helt hysteriskt högt och förutsätter att företaget kommer göra förlust kommande åren för att det ska vara en dålig affär. Efter nedgången är MQ i alla fall en ganska liten del av portföljen på cirka 1,5 procent så totalt sett ger det inte så stor påverkan. Vi får se.

      Radera
    2. Utvecklingen i övriga mindre klädbolag avskräcker. Men men, kanske kan vara värt en chansning, den som lever får se.

      Radera
    3. Ja vi får se, som sagt oroar mig mest för var kursen står när jag vill gå ur. 11 procent YOC på årets utdelning är hysteriskt högt, lika så 6,5 procent YOC på en sänkning med 43 procent till 1 krona. Det är lägre än SME estimat kommande tre åren. Klarar MQ att leverera i de trakterna är jag mer än nöjd. Men inser att det förstås finns risk att det går värre än så, att konkurrensen är knivskarp i klädbranschen och att MQ inte har någon tydlig nisch. Min portföljandel är ändå ganska liten så jag tar det som en rimlig chansning med hög risk.

      Radera