tisdag 30 november 2021

Månadssammanfattning november

Efter två steg fram var november månad ett steg tillbaka för portföljen. Den passerade fyra miljoner för första gången men har nu tippat under den milstolpen igen den senaste veckan.

En underlighet är att Realty Income delade ut Orion REIT till aktieägarna. Jag fick några nävar aktier och detta bokför jag som en extrautdelning på ett par tusen kronor. Har inte bestämt om jag vill behålla dem eller inte. Tänker att Realty Income brukar äga bra saker och att de kanske börjar dela ut under 2022. Men har bestämt mig för att inte förhasta mig utan se hur innehavet utvecklas och fatta ett beslut i lugn och ro. Just nu behöver jag inte sälja dem men lutar åt att jag hellre koncentrerar innehavet till Realty Income.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det innebär att novemberutdelningen landade på höga 4466 kronor.

Det har blivit några köp och jag gläds åt att åter köpa utdelningsaktier igen. Jag är nu bara 50 aktier från att vara fullinvesterad i Kopparbergs. Jag tycker att den senaste rapporten visade tecken på återhämtning och tycker att det är lite av en överreaktion i veckan efter pandeminojan. Det kliar i fingrarna att köpa de sista 50 aktierna till jämna tusentalet. Jag valde att för första gången på något år öka i TransAlta Renewables. Det är ett ganska ospännande avknoppningsbolag som har en stark finansiell ställning och långsiktigt ägande i flera förnybar energiparker i Kanada, USA och Australien (naturgas i senare fallet). Aktien har dragits med i ESG-trenden och blivit dyr på sistonen men när den återigen handlades runt 18,5 CAD tyckte jag att en direktavkastning på 5 procent är fullt försvarbart. Investeringar är gjorda, parkerna rullar på och genererar intäkter år efter år. Ganska ospännande men helt i min smak. I början av månaden blev det också en liten påfyllning i min svenska månadsutdelare Cibus. Jag tror att jag ska försöka öka i en månadsutdelare varje månad då det oftast finns någon av dem som är lite aptitligare värderad än de andra. Det ger ett fint kassaflöde för portföljen på marginalen. Det blev också en större position i Vitreous Glass. Det är ett litet och svårbedömt bolag som återvinner glas men min position är också så liten att jag tycker mig ha råd att dubblera den. Typiskt underanalyserat företag med en ganska ospännande affärsidé och verksamhet som större aktörer inte intresserar sig för. Sådant ska inte underskattas.

Jag har faktiskt mest för skojs skull köpt en enda aktie i Evolution Gaming. Är inte så mycket för spelbranschen men köper att det är en affärsmodell som är mycket lönsam. Faller aktien ytterligare köper jag kanske några till men den passar inte riktigt mitt utdelningscase. Det blev också en liten skvätt mer i Azelio. Jag är inte särskilt imponerad över deras kommunikation men tycker ändå att risk-reward är på rimliga nivåer igen.

Det är på dagen ett år sedan Minesto hade sin historiska milstolpe att för första gången leverera el i nät på Färöarna. Mycket har hänt sedan dess. Märkeffekten på kraftverket har ökat med 39 procent samtidigt som tekniken har utvecklats ytterligare samt installationsproceduren har förkortats i tid vilket också bidrar till bättre kostnadseffektivitet. Vi har också sett ett partnerskap med den globala jätten Schneider Electric och vet att företaget för dialog med investerare om de första parkerna. Vi vet också att det kommer finnas något större utrymme för en park även i Vestmannasund på Färöarna. Men kanske viktigast var gångna veckans nyhet att UK avsätter en särskild pott för bara tidvattenenergi i kommande auktion för contracts for difference vilken Minesto rimligen har en mycket god chans att vinna. Att aktien har tappat 40 procent på ett år är smått overkligt men tacksamt. Dels har jag kunnat öka innehavet väldigt väsentligt. Dels innebär det ju faktiskt också att jag får lägre skatt på mina konton. Det spar mig några tusenlappar om året vilket jag i detta skede hellre köper något hundratal extra Minestoaktier för. Därför gör det mig faktiskt inte särskilt mycket alls utan jag ser istället fram emot ett mycket spännande 2022 när de nya "drakarna" ska sjösättas på Färöarna, i Frankrike och utanför Wales.

En sak jag är stolt över är att jag har räntefri hävstång i kapitalförsäkringen igen. Portföljen som helhet har en belåning på 9,9 procent vilket jag tycker är försvarbart. Jag kommer dock fortsätta minska belåningen främst för att få ned låneräntan något också i mitt ISK. Framförallt då jag tycker att mycket är såpass högt värderat att det inte är någon brådska att öka. Lägen att göra det dyker alltid upp.

Till sist har den senaste veckans turer hemmavid inneburit ett fint tillskott till mitt pensionssparande. Då jag som bekant får lön i utländsk valuta men sparar och konsumerar företrädesvis i svenska kronor blir det någon tusenlapp extra i praktiken. Tror inte det var mig de menade med pensionerna men jag klagar inte.

2 kommentarer:

  1. Det var inte dåligt att hamna över 4 mille. DOck, varför bryr man sig om sånt som utdelningsinvesterare hehe, jag skrev lite om detta grubbleri på min blogg idag, då vi själva var äckligt nära 4 mille i värde innan Omicron satte stopp för det. Idag blev det nästan 50" back, blä. Dock, man kan ju köpa aktier till lägre briser, så varför gnälla, haha det ständiga dilemmat.

    Bra jobbat med utdelningarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig! Portföljvärdet är mest kuriosa, det betyder bara något den dag man vill realisera det men så länge företagen utvecklas som de ska, kassaflöde och vinst ökar och utdelningarna trillar in tar jag alla dagar hellre ett lägre portföljvärde med mindre skatt och därmed mer pengar på marginalen att köpa fler aktier för.

      Radera