söndag 25 oktober 2020

Courtagefri handel i amerikanska aktier imorgon igen!

På måndag har Avanza kampanj för courtagefri handel igen, den här gången åter i amerikanska aktier.

Jag brukar alltid försöka använda Avanzas kampanjer för courtagefri handel i utländska aktier till att fylla på i mindre skala. I normala fall behöver jag köpa aktieposter om minst 5 000 kronor för att få samma nivå som mitt vanliga courtage. Nu har jag möjligheten att öka med enstaka aktier på lägre nivåer än så. Som vanligt utgår en valutaväxelavgift på transaktionen men det gör det i vanliga fall också.

(det här inlägget är som vanligt ingen analys utan främst en minnesanteckning och enklare reflektion över några nyckeltal och vilket P/E och direktavkastning de olika aktierna handlas till just nu. Inlägget utgör inte heller ett samarbete utan jag gillar helt enkelt de courtagefria kampanjerna och delar mina tankar)

Generellt är jag lite mer tveksam i år. Dels eftersom jag har närmast köpstopp då jag redan har planerat mina köp för det kommande halvåret. Dels handlas många amerikanska aktier på en historiskt hög nivå trots utmaningar i realekonomin i det korta perspektivet under pandemin. Samtidigt har dollarkursen till sist åter närmat sig en mer normal nivå varför valutakostnaden är godtagbar. Vanan trogen gör jag min hemläxa genom att se över hur aktierna värderas så har jag ett underlag på måndag att bestämma mig.

Realty Income är självskriven att öka i vid varje sådan här kampanj. Månadsutdelaren höjer troget utdelningen och bidrar till ett fint utdelningsflöde i portföljen. En direktavkastning på 4,5 procent är bra men aktien brukar handlas på bättre nivåer och jag lyckades bottenfiska till 7,2 procents direktavkastning i mars! Spontant tänker jag att två aktier är lagom den här gången men kanske passar jag ändå på att köpa en handfull nu när det är courtagefritt. Aktien är just nu portföljens sjätte största och mitt största utländska innehav så jag behöver inte förköpa mig på ett bra tag men jag gillar att öka regelbundet i månadsutdelare för att ta del av den snabbare ränta-på-ränta-effekt som det ger att återinvestera utdelningen oftare.

J&J är lika given att öka i vid varje sådan här kampanj. Eftersom aktien är så förbannat dyr blir det bara en eller högst två aktier till. Direktavkastning på 2,8 procent är dock inte dyrt för att vara J&J.

Coca Cola handlas på en rimlig nivå med en direktavkastning på 3,3 procent. P/E 26 är dock löjligt dyrt för ett moget företag med sjunkande omsättning. Är aningen kluven men en femhundring räcker till en aktie till så kanske ökar jag för att behålla på lång sikt.

3M handlas till en rätt rimlig värdering på P/E 19 och en direktavkastning på 3,5 procent. Företaget är en renodlad utdelningsaristokrat men har samtidigt haft utmaningar på senare år vilket bland annat visar sig i minskande omsättning. Jag är lite kluven men kanske blir det en aktie till ändå nu när det finns ett läge.

I Omega Healthcare har jag en yield on cost på nära 9,5 procent. Aktien har en lite högre risk men handlas till en direktavkastning på 8,7 procent. Vid ett tillfälle som detta är jag benägen att peta in ytterligare en aktie eller två för runt femhundralappen totalt. Det ger en femma eller två till varje kvartal.

Några aktier har jag också bestämt mig för att inte öka i.

Apple har gått som tåget men passar inte min strategi och funderar rent av på att sälja det lilla innehavet för att renodla portföljen och få kapital till annat. Samtidigt är det en aktie som gör sin nytta och därför låter jag den vara kvar tills vidare. Jag ökar dock inte på dessa nivåer och med så låg direktavkastning.

Berkshire Hathaway är en skojaktie som jag köpt exakt en aktie av i en tidigare courtagefri kampanj. Nu är det tyvärr B-aktien och den har utvecklats ganska mediokert med 8% per år. Kanske säljer jag rent av mitt minsta innehav när det nu är courtagefritt för att ge utrymme åt något som passar min strategi bättre.

Jag brukar öka i P&G i courtagefria kampanjer. Men på ATH med en direktavkastning på 2,2 procent, P/E 27,5 och där en enda aktie trots allt kostar en del inväntar jag den här gången bättre tillfällen.

Vattenteknikföretaget Xylem sorteras in under miljöteknikaktier som kryddar portföljen men ger ändå en direktavkastning på ungefär 1 procent. P/E 40 är i mesta laget även om jag tror att Xylem har framtiden för sig och jag avstår den här gången. Tänkt skriva om dem som miljöteknikaktie men har inte hunnit.

Det finns ett antal aktier som jag har funderat ett tag på att plocka in som komplement men eftersom jag inte har hunnit analysera dessa på djupet avstår jag med ett undantag.

Pepsi är en aktie som jag egentligen har funderat på till och från att plocka in i portföljen i fem års tid. Underligt nog äger jag aktier i Coca Cola men är själv en storkonsument av Pepsi Max. Pepsi har ett lite bredare utbud än bara dryck där man bl.a. äger Lays (chips) och Quaker (flingor). Företaget uppfyller kriteriet stabil och växande utdelningshistorik. Den åtföljs av en år för år växande omsättning vilket lovar gott. Utdelningsandelen är dock hög på omkring 70 procent vilket samtidigt inte är ovanligt för ett så moget och etablerat bolag. Eget kapital är inte speciellt högt och täcker bara två årsutdelningar samtidigt som vinsthistoriken är svajig. Direktavkastningen är 2,9 procent vilket är snäppet under mina mål men ändå på en försvarbar nivå då etablerade amerikanska aktier sällan handlas över 3 procent när de utvecklas väl. Utdelningskalendern är mars, juni, september och december vilket är månader där jag redan har bra täckning men ännu en kvartalsutdelare skadar inte utdelningsflödet i portföljen. Sist men inte minst gillar jag också att Pepsi har beslutat att hela verksamheten endast ska använda förnybar energi senast 2030.

Jag ser inte Pepsi som en optimal aktie och kommer klura till på måndag hur jag gör men funderar på att köpa en enda blygsam första bevakningsaktie. Egentligen ogillar jag så små närmast meningslösa innehav men i just Pepsi kan jag tänka mig att testa på grund av utdelningshistoriken samt att Pepsi erbjuder dagligvaruprodukter som är förhållandevis konjunkturokänsliga.

Man kan konstatera att jag kommer köpa färre aktier än vanligt den här gången men det blir ändå till att öka i en handfull aktier och kanske gör Pepsi entré på Berkshire Hathaways bekostnad.

OBS! inlägg ska inte ses som finansiell rekommendation eller rådgivning. Gör alltid din egen analys och du är själv ansvarig för dina aktieaffärer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar